Hollandse Energie Maatschappij (HEM) bestraft door ACM

geld-terug-energierekening

Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) is op de vingers getikt door de Autoriteit Consument & Markt. Volgens de toezichthouder is HEM namelijk structureel te laat met het terugbetalen van geld aan klanten.

 

Ingrijpen door ACM

Uit onderzoek blijkt dat in 60% van de gevallen geld dat consumenten nog tegoed hebben van HEM te laat wordt uitgekeerd. Dit percentage is veel te hoog. Volgens de ACM is het dan ook belangrijk dat HEM gaat werken aan zijn werkwijze en financiële positie. Mocht dit niet binnen afzienbare tijd lukken, dan trekt de ACM mogelijk hun leveringsvergunning in.

 

Allround Hollands Energie

Uit berichtgeving van de ACM blijkt dat Allround Hollands Energie, dat het energiemerk HEM exploiteert, diverse dingen niet op orde heeft. Zo zou het bedrijf financieel gezien mogelijk niet gezond zijn. Daarnaast wordt er ook geen correcte administratie gevoerd. Twee dingen die erg belangrijk zijn voor een energieleverancier van dergelijk formaat.

Uit onderzoek concludeerde de ACM onder andere dat veel klanten van HEM nog geld tegoed hebben van hun jaar- of eindafrekening. Hierbij is de normale terugbetaalperiode ook al verstreken. HEM is al eerder op deze werkwijze aangesproken, maar heeft hier niet voldoende op geacteerd volgens de ACM.

 

HEM moet gaan voldoen aan extra voorwaarden

Vanwege het falen op diverse fronten heeft de toezichthouder actie ondernomen bij HEM door het stellen van extra voorwaarden. Deze extra voorwaarden zijn opgenomen in hun vergunningen en geven de ACM meer mogelijkheden om het bedrijf te controleren.

Een van de kerntaken van de ACM is om te controleren in hoeverre Nederlandse energieleveranciers ‘’op een betrouwbare manier energie kunnen leveren’’ en of ze hun financiële zaken goed op orde hebben. Bij HEM is dit momenteel niet het geval. En dit is geen uitzondering. Vorig jaar oktober waren er diverse energieleveranciers die in de financiële problemen kwamen door de plots sterk stijgende gasprijs. Om deze reden is er vanuit de politiek meer druk gelegd op de toezichthouder om energiemaatschappijen strikter te controleren.

Volgens een woordvoerder van de ACM is het voor HEM nu extra belangrijk om facturen tijdig te betalen. Daarnaast moet het bedrijf zorgen voor voldoende extra vermogen en zorgen voor regelmatige en goede financiële prognoses.

 

„Klanten van HEM die bij hun eindafrekening of jaarafrekening geld tegoed hebben moeten hier te lang op wachten. Consumenten moeten ervan uit kunnen gaan dat leveranciers hun zaken op orde hebben en dat zij hun geld snel terug krijgen als blijkt dat zij te veel vooruit hebben betaald.” aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

 

Energieleverancier HEM is zelf niet blij met de besluiten van de ACM, en legt deze dan ook niet naast zich neer. Het bedrijf heeft bezwaar gemaakt tegen de aanvullende verggunningseisen. Volgens de ACM is de keuze wel gegrond, aangezien het bedrijf slechts ‘’eerste stappen gezet heeft’’ maar nog niet doorgepakt heeft.

 

DGB Energie

Naast energieleverancier HEM was ook DGB Energie onlangs de pineut. Dit energiebedrijf werd namelijk door de ACM aangesproken op misleidende telefonische verkooppraktijken.

Zo zou het energiebedrijf consumenten bellen met een misleidend verhaal waaruit onvoldoende duidelijk werd dat er een nieuw energiecontract aangeboden werd. Voor consumenten leek het hierdoor of er alleen een administratieve verandering plaats vond, terwijl er een nieuwe overeenkomst aangegaan werd.

Ook werd er regelmatig gebeld met het verhaal dat de energietarieven gecheckt werden. Dit terwijl er aan het einde van het gesprek opeens een voorstel gedaan werd voor een nieuw energiecontract. Diverse consumenten werden hierdoor overvallen of voelde zich misleid.

Voor deze wanpraktijken heeft DGB Energie een boete gehad van €400.000. Deze boete werd in eerste instantie aangevochten maar dit mocht niet baten. Uiteindelijk heeft DGB Energie zijn verlies genomen, en beterschap beloofd. Zo stelt het energiebedrijf dat het de komende drie jaar geen telefonische verkoop meer zal doen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Hollandse Energie Maatschappij (HEM) bestraft door ACM”

Inhoudsopgave