Een groot deel van de energierekening bestaat uit belastingen (de energiebelasting). Momenteel bestaat meer dan de helft van de energierekening uit energiebelastingen en BTW. Door het heffen van belasting hoopt de overheid dat particulieren en bedrijven bewuster om gaan met energie. Aangezien men door de belastingen meer geld moet betalen voor energie hoopt de overheid dat men minder zal verbruiken en zo milieubewuster leeft of opereert. Maar hoe ontwikkelt de energiebelasting zich?
Nou, in de afgelopen jaren is deze sterk gestegen om de klimaatdoelstellingen kracht bij te zetten. Daarnaast zijn ook de energietarieven door extreme marktomstandiggeden sinds eind 2022 geexplodeerd. Aangezien de energiekosten door deze forse stijging voor vele onbetaalbaar wordt heeft het kabinet maatregelen genomen om de energierekening enigsinds te laten dalen. Dit doet het onder andere door middel van het tijdelijke prijsplafond.
Vanaf 2024 zal het prijsplafond echter weer afgeschaft worden. Daarnaast daalt ook de jaarlijkse belastingvermindering (heffingskorting) weer van €681,63 naar €493,27. Hiernaast zal de belasting op gas verhoogd worden met maar liefst €0,10 per kuub. Hierdoor zal u in 2024 naar verwachting weer flink meer gaan betalen aan energiebelasting.
In het kort – wat verandert er aan de energiebelasting in 2024?
- De belasting op gas stijgt van €0,48 naar €0,58 per m3.
- De belasting op stroom daalt van €0,12599 naar €0,10880 per kWh.
- De heffingskorting energie, de jaarlijkse belastingvermindering, daalt van €681,63 naar €493,27.
- Door de veranderingen die de overheid doorvoert zal u in 2024 netto waarschijnlijk meer belasting gaan betalen dan in 2023.
Energiebelasting aardgas (2011 – 2024)
In de afgelopen jaren is de energiebelasting over uw gasverbruik extreem gestegen. Elk jaar is de energiebelasting over gasverbruik gestegen met enkele centen. In 2024 betaalt u bij een normaal gasverbruik €0,4898 energiebelasting per verbruikte m3 aardgas.
Vanaf 2024 zal de energiebelasting op gas nog eens flink toenemen, van €0,48 per kuub naar €0,58 per kuub. Hierdoor zal u jaarlijks al snel €100 tot €150 meer kwijt zijn aan uw lasten voor gas.
Jaar | 0 - 170.000 m3 | 170.001 - 1 miljoen m3 | 1 - 10 miljoen m3 | 10 miljoen + m3 |
---|---|---|---|---|
2024 | € 0,58301 | € 0,22378 | € 0,12855 | € 0,04886 |
2023 | € 0,48980 | € 0,09621 | € 0,05109 | € 0,03919 |
2022 | € 0,36322 | € 0,06632 | € 0,02417 | € 0,01298 |
2021 | € 0,34856 | € 0,06547 | € 0,02386 | € 0,01281 |
2020 | € 0,33307 | € 0,06444 | € 0,02348 | € 0,01261 |
2019 | € 0,29313 | € 0,06542 | € 0,02383 | € 0,01280 |
2018 | € 0,26001 | € 0,06464 | € 0,02355 | € 0,01265 |
2017 | € 0,25244 | € 0,06215 | € 0,02265 | € 0,01216 |
2016 | € 0,25168 | € 0,06954 | € 0,02537 | € 0,01212 |
2015 | € 0,1911 | € 0,0677 | € 0,0247 | € 0,0118 |
2014 | € 0,1894 | € 0,0446 | € 0,0163 | € 0,0117 |
2013 | € 0,1862 | € 0,0439 | € 0,0160 | € 0,0115 |
2012 | € 0,1667 | € 0,0400 | € 0,0127 | € 0,0119 |
2011 | € 0,1639 | € 0,0393 | € 0,0125 | € 0,0117 |
Opvallend aan bovenstaande tabel is dat grootverbruikers relatief gezien weinig energiebelasting betalen. Dit terwijl ze de grootste vervuilers zijn.
Ondanks dat veel partijen de overheid vragen de energiebelasting eerlijker te verdelen lijkt dit niet te gebeuren. Ondanks dat grootverbruikers de grootste vervuilers zijn wil de overheid de industrie niet te veel belasten. Dit zorgt namelijk voor een ongunstiger vestigingsklimaat in Nederland.
Energiebelasting elektriciteit (2011 – 2024)
De energiebelasting over stroom was normaal gesproken redelijk stabiel, maar is sinds 2023 ook flink gestegen.
Vanaf 1 januari 2024 betalen consumenten €0,012599 energiebelasting per kWh stroom. Dit is fors hoger dan het tarief in 2022, dat tijdelijk fors werd verlaagd om de stijgende kosten voor gas, water en licht een halt toe te roepen.
Vanaf 2024 zullen consumenten minder gaan betalen, €0,1088 per kWh in plaats van €0,12599 per kWh.
Jaar | 0 - 10.000 kWh | 10.001 - 50.000 kWh | 50.001 - 10 miljoen kWh | 10 milj + (part.) | 10 milj + (zakelijk) |
---|---|---|---|---|---|
2024 | € 0,10880 | € 0,09037 | € 0,03943 | € 0,00254 | € 0,00188 |
2023 | € 0,12599 | € 0,10046 | € 0,03942 | € 0,00175 | € 0,00115 |
2022 | € 0,03679 | € 0,04361 | € 0,01189 | € 0,00114 | € 0,00057 |
2021 | € 0,09428 | € 0,05164 | € 0,01375 | € 0,00113 | € 0,00056 |
2020 | € 0,09770 | € 0,05083 | € 0,01353 | € 0,00111 | € 0,00055 |
2019 | € 0,09863 | € 0,05337 | € 0,01421 | € 0,00117 | € 0,00058 |
2018 | € 0,10458 | € 0,05274 | € 0,01404 | € 0,00116 | € 0,00057 |
2017 | € 0,1013 | € 0,04901 | € 0,01305 | € 0,00107 | € 0,00053 |
2016 | € 0,1007 | € 0,04996 | € 0,01331 | € 0,00107 | € 0,00053 |
2014 | € 0,1185 | € 0,0431 | € 0,0115 | € 0,0010 | € 0,0005 |
2015 | € 0,1196 | € 0,0469 | € 0,0125 | € 0,0010 | € 0,0005 |
2013 | € 0,1165 | € 0,0424 | € 0,0113 | € 0,0010 | € 0,0005 |
2012 | € 0,1140 | € 0,0415 | € 0,0111 | € 0,0010 | € 0,0005 |
2011 | € 0,1121 | € 0,0408 | € 0,0109 | € 0,0010 | € 0,0005 |
Ook voor stroom geldt het feit dat grootverbruikers relatief goedkoop uit zijn. Zo betalen grote stroomverbruikers maar €0,00115 per verbruikte kWh stroom.
Heffingskorting energie (2011 – 2024)
Na een tijdelijke forse verhoging in 2023 daalt de heffingskorting in 2024 van €681,63 per jaar naar €493,27 per jaar. Vanwege de stabilisatie van de energieprijzen kan deze belastingvermindering vanaf volgend jaar weer flink naar benenden volgens de politiek.
Jaar | Heffingskorting verblijfsfunctie (incl BTW) | Heffingskorting overige functies |
---|---|---|
2024 | € 521,78 | n.v.t. |
2023 | € 493,27 | n.v.t. |
2022 | € 681,63 | n.v.t. |
2021 | € 461,62 | n.v.t. |
2020 | € 435,68 | n.v.t. |
2019 | € 257,54 | n.v.t. |
2018 | € 308,54 | n.v.t. |
2017 | € 308,54 | n.v.t. |
2016 | € 310,81 | n.v.t. |
2015 | € 311,84 | Vervallen m.i.v. 1 jan. 2015 |
2014 | € 318,62 | € 142,35 |
2013 | € 318,62 | € 142,35 |
2012 | € 318,62 | € 142,35 |
2011 | € 318,62 | € 142,35 |
Heffing Opslag Duurzame Energie (ODE)
De heffing Opslag Duurzame Energie (ODE) was een aparte energiebelasting die u tot 2023 betaalde over uw stroom- en gasverbruik. Voor elke kWh en m3 die u verbruikte betaalde u enkele centen extra belasting.
Sinds 2023 is de heffing ODE helemaal afgeschaft. Wel is het zo dat de extra heffing nu voor een deel in de energiebelasting is verwerkt.
Het idee achter de heffing ODE was om mensen extra te belasten voor hun energieverbruik. Hierdoor zouden mensen bewuster met energie om moeten gaan. Daarnaast konden de baten van de heffing ODE gebruikt worden om duurzame energieprojecten te ondersteunen.
Opslag duurzame energie op aardgas 2013 – 2024 (normaal tarief)
Jaar | 0 - 170.000 m³ | 170.001 - 1 miljoen m3 | 1 - 10 miljoen m3 | 10+ miljoen m3 |
---|---|---|---|---|
2024 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
2023 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
2022 | € 0,0865 | € 0,0239 | € 0,0236 | € 0,0236 |
2021 | € 0,0851 | € 0,0235 | € 0,0235 | € 0,0235 |
2020 | € 0,0775 | € 0,0214 | € 0,0212 | € 0,0212 |
2019 | € 0,0524 | € 0,0161 | € 0,0059 | € 0,0031 |
2018 | € 0,0285 | € 0,0106 | € 0,0039 | € 0,0021 |
2017 | € 0,0159 | € 0,0074 | € 0,0027 | € 0,0013 |
2016 | € 0,0113 | € 0,0042 | € 0,0013 | € 0,0009 |
2015 | € 0,0074 | € 0,0028 | € 0,0008 | € 0,0006 |
2014 | € 0,0046 | € 0,0017 | € 0,0005 | € 0,0004 |
2013 | € 0,0023 | € 0,0009 | € 0,0003 | € 0,0002 |
Opslag duurzame energie op aardgas 2013 – 2024 (verlaagd tarief)
Jaar | 0 - 170.000 m³ | 170.001 - 1 miljoen m3 | 1 - 10 miljoen m3 | 10+ miljoen m3 |
---|---|---|---|---|
2024 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
2023 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
2022 | € 0,0139 | € 0,0090 | € 0,0236 | € 0,0236 |
2021 | € 0,0137 | € 0,0089 | € 0,0232 | € 0,0232 |
2020 | € 0,0124 | € 0,0081 | € 0,0212 | € 0,0212 |
2019 | € 0,0084 | € 0,0061 | € 0,0059 | € 0,0031 |
2018 | € 0,0046 | € 0,0040 | € 0,0039 | € 0,0021 |
2017 | € 0,0026 | € 0,0025 | € 0,0027 | € 0,0013 |
2016 | € 0,0018 | € 0,0021 | € 0,0013 | € 0,0009 |
2015 | € 0,0012 | € 0,0014 | € 0,0008 | € 0,0006 |
2014 | € 0,0007 | € 0,0009 | € 0,0005 | € 0,0004 |
2013 | € 0,0004 | € 0,0004 | € 0,0003 | € 0,0002 |
Opslag duurzame energie op elektriciteit 2013 – 2024
Jaar | 0 - 10.000 kWh | 10.001 - 50.000 kWh | 50.001 - 10 miljoen kWh | 10+ miljoen kWh (particulier) | 10+ miljoen kWh (zakelijk) |
---|---|---|---|---|---|
2024 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
2023 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
2022 | € 0,0305 | € 0,0418 | € 0,0229 | € 0,0005 | € 0,0005 |
2021 | € 0,0300 | € 0,0411 | € 0,0225 | € 0,0004 | € 0,0004 |
2020 | € 0,0273 | € 0,0375 | € 0,0205 | € 0,0004 | € 0,0004 |
2019 | € 0,0189 | € 0,0278 | € 0,0074 | € 0,0003 | € 0,0003 |
2018 | € 0,0132 | € 0,0180 | € 0,0048 | € 0,000194 | € 0,000194 |
2017 | € 0,0074 | € 0,0123 | € 0,0033 | € 0,000131 | € 0,000131 |
2016 | € 0,0056 | € 0,0070 | € 0,0019 | € 0,000084 | € 0,000084 |
2015 | € 0,0036 | € 0,0046 | € 0,0012 | € 0,000055 | € 0,000055 |
2014 | € 0,0023 | € 0,0027 | € 0,0007 | € 0,000034 | € 0,000034 |
2013 | € 0,0011 | € 0,0014 | € 0,0004 | € 0,000017 | € 0,000017 |
Vrijstelling ODE elektrische voertuigen
In 2017 en 2018 goldt er een nultarief voor de ODE op adressen waar een oplaadinstallatie aanwezig is voor elektrische voertuigen. Door middel van deze maatregel wilde de overheid consumenten stimuleren om de overstap te maken naar elektrisch rijden. Ook de vrijstelling ODE is sinds 2023 niet meer van kracht.
Energiebelasting hoger dan verwacht
Onlangs werd duidelijk dat de energierekening flink hoger is uitgevallen dan het kabinet had gedacht. Aangezien er gebruik is gemaakt van verouderde cijfers had het kabinet een kleine stijging verwacht, maar deze viel beduidend hoger uit. Volgens cijfers van het CBS stijgt de gemiddelde energierekening met €334,00 per jaar. Een flinke klap voor huishoudens met een laag inkomen.
Hiernaast zorgt de energiecrisis sinds 2022 al voor aanhoudend hogere tarieven voor gas en stroom. Hierdoor hebben nog meer huishoudens moeite met het betalen van de energierekening.
Om de energierekening betaalbaar te houden heeft het kabinet besloten diverse aanpassingen te gaan maken. Zo is de heffingskorting tijdelijk verhoogd. Daarnaast is het prijsplafond bedacht om kwetsbare huishoudens beter te beschermen tegen de gevolgen van de snel stijgende energierekening.
Kritiek op beleid energiebelasting
Uit onderzoek door een speciale denktank blijkt dat kleinverdieners het hardst geraakt worden door het huidige kabinetsbeleid. Wat voor de nodige kritiek zorgt. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek? Consumenten betalen een stuk meer dan bedrijven. Daarnaast betalen kleinverdieners relatief gezien meer energiebelasting dan grootverbruikers. Zo betalen kleinverbruikers tegen 2021 6,2% van hun besteedbaar inkomen aan energiebelastingen. Dit percentage ligt voor grootverdieners slechts rond de 1,5%. En ook binnen het zakenleven is de verdeling behoorlijk oneerlijk. Zo betalen sommige zakelijke grootverbruikers tot wel 4 keer minder belastingen per uitgestoten ton CO2.
Naast de energiebelastingen is er ook kritiek op de verdeling van subsidies. Zo gaat maar liefst 80% van de subsidies richting het bedrijfsleven. En van dit deel gaat een leeuwendeel op aan bedrijven binnen de energiesector en land- en tuinbouw. Ook hieruit blijkt dat grote vervuilers en verbruikers het voordeligst uit zijn met het huidige kabinetsbeleid.
Topman Vattenfall Nederland pleit voor afschaffen energiebelasting
Onlangs deed de topman van Vattenfall Nederland een opvallende uitspraak. De nieuwe topman van het energieconcern pleitte in het Financieele Dagblad voor het afschaffen van de energiebelasting. Volgens hem ondermijnen de stijgende energieprijzen het draagvlak voor de overgang naar duurzame energie.
”Consumenten zien vooral hoe hun rekening steeds hoger is geworden” aldus Martijn Hagens (topman Vattenfall Nederland).
Vanwege de stijgende energiekosten snapt Hagens dat veel mensen zorgen hebben omtrent de ingeslagen weg naar meer zon en wind. Om deze reden denkt Hagens dat het afschaffen van de energiebelasting een goede stap is om meer draagvlak te creëren voor de energietransitie. ‘’Die belasting is ooit ingevoerd om energie duurder te maken en mensen zo te stimuleren energie te besparen. De opbrengsten worden echter niet gebruikt voor de energietransitie, maar vloeien naar de algemene middelen’’. Naast de hoge energiebelasting is ook de BTW over energiekosten een doorn in het oog van de topman. Deze maatregel lijkt enkel te bestaan om de staatskas te spekken.
Ondanks dat Hagens niet tevreden is met de energiebelasting in Nederland vindt hij dat de heffing Opslag Duurzaam Energie (ODE) wel goed werkt. Deze extra toeslag die consumenten betalen over hun energieverbruik wordt namelijk rechtstreeks geïnvesteerd in duurzame energieprojecten. Hiermee heeft dit een direct effect op de energietransitie in Nederland.
Wanneer Hagens het zelf voor het zeggen zou hebben zou de topman de energiebelasting afbouwen. De inkomsten die uit de energiebelasting zouden binnenkomen zou hij gebruiken ten behoeve van de stijgende ODE en netkosten. Daarnaast ziet Hagens toekomst in het subsidiëren van de energietransitie bij mensen thuis. ”Bijvoorbeeld met subsidies voor warmtepompen, HR++ glas of een aansluiting op een duurzaam warmtenet.”
Toekomst energiebelasting (Klimaatwet)
Momenteel zijn diverse fracties uit de Tweede Kamer bezig met het opstellen van de eerste Nederlandse Klimaatwet. Deze Klimaatwet bevat doelstellingen te aanzien van het klimaat die nog verder gaan dan de huidige internationale afspraken. Zo wel de overheid in 2030 ongeveer 49% minder CO2 uitstoten dan in 1990. Daarnaast is het uiteindelijke doel om in het jaar 2050 maar liefst 95% minder CO2 uit te stoten dan in 1990.
Om deze ambitieuze doelstellingen te behalen wil de overheid enkele maatregelen nemen. Een van de belangrijkste maatregelen is het flink verhogen van de belasting over aardgas. Zo is het idee om de belasting over aardgas met 75% te laten stijgen in de komende 12 jaar. Hierdoor moeten zowel huiseigenaren, bedrijven en woningcorporaties gestimuleerd worden om over te stappen op duurzame alternatieve zoals elektrische warmtepompen. Naast deze verhoging zal de belasting over stroom ongeveer met 50% dalen, waardoor elektrische verwarmingssystemen nog interessanter worden.
Wanneer de Tweede Kamer instemt met dit plan dan zal de energierekening opnieuw flink stijgen. Zo zouden huishoudens bij een gelijkblijvend gasverbruik al snel tussen de €200,00 en €300,00 meer kwijt zijn aan energiebelastingen. Hiermee worden vooral armere huishoudens geraakt aangezien deze minder eenvoudig kunnen investeren in dure alternatieve verwarmingssystemen. Voor deze huishoudens wordt er overigens wel gewerkt aan speciale regelingen, maar of deze voldoen zijn moet nog blijken.
Belastingtarief energiebelasting?
Over uw energieverbruik betaalt u het gebruikelijke belastingtarief van 21%. Deze BTWwordt in rekening gebracht door uw netbeheerder en energieleverancier en deze dragen het vervolgens af aan de Belastingsdienst.
Door de fors gestegen energieprijzen zijn de BTW-baten voor de overheid de afgelopen jaren een stuk hoger. Dit is goed voor de schatkist, maar niet voor de portomonnee van de burgers.
Energie vergelijken via Goedkope Energie en Gas.nl
Met onze energievergelijker kunt u eenvoudig de beste energie aanbiedingen vergelijken en overstappen naar goedkope energie. Stap ook over en ontvang een gratis tablet, korting op stroom of een leuk welkomstcadeau! Meer weten? Bekijk hier alle energie informatie pagina’s of bekijk hier de FAQ.
Dr. Emma van der Zanden is een gerenommeerde energie-expert uit Nederland met een indrukwekkende staat van dienst in zowel de academische wereld als de industrie. Ze heeft een passie voor duurzame energie en is een fervent pleitbezorger voor de transitie naar een koolstofarme toekomst.
Biografie
Emma werd geboren in Utrecht in 1978. Na haar middelbare school ging ze natuurkunde studeren aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze cum laude afstudeerde. Ze vervolgde haar studies met een promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Delft, waar ze haar doctoraat behaalde in energieopslagsystemen.
Carrière
Na haar promotie trad Emma in dienst bij TenneT, waar ze werkte aan projecten voor het verbeteren van het elektriciteitsnet en de integratie van hernieuwbare energiebronnen. Ze ontwikkelde innovatieve methoden voor energieopslag en netbalancering, wat haar internationale erkenning opleverde.
Emma werd vervolgens hoogleraar duurzame energiesystemen aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hier leidde ze baanbrekend onderzoek naar de optimalisatie van zonne- en windenergie. Ze publiceerde talrijke wetenschappelijke artikelen en ontving verschillende prijzen voor haar werk.
Naast haar academische carrière is Emma ook actief als consultant voor internationale organisaties zoals het Internationaal Energie Agentschap (IEA) en de Europese Commissie. Ze adviseert over beleid en strategieën om de energietransitie te versnellen.
Expertise
Hernieuwbare energie: Specialisatie in zonne- en windenergie.
Energieopslag: Innovatieve oplossingen voor energieopslag en netbalancering.
Energiebeleid: Advies aan overheden en internationale organisaties over duurzame energie en klimaatbeleid.
Duurzame technologieën: Onderzoek naar nieuwe technologieën voor een koolstofarme toekomst.
Publicaties
"Innovations in Energy Storage: Towards a Sustainable Future"
"Renewable Energy Integration: Challenges and Solutions"
"Policy Frameworks for Accelerating the Energy Transition"
Persoonlijk leven
Emma woont in een energie-neutraal huis in Rotterdam met haar partner en twee kinderen. Ze is een fervent fietser en zet zich in voor lokale milieuprojecten. In haar vrije tijd geniet ze van lezen, koken met biologische ingrediënten, en wandelen in de natuur.
* dit profiel is fictief en voor test-doeleinde.