Stedin roept op om laadpalen uit te schakelen tijdens avondpiek

Stedin roept op om laadpalen uit te schakelen tijdens avondpiek

Netbedrijf Stedin vraagt uitbaters vriendelijk om de laadpalen voor elektrische voertuigen uit te schakelen tussen 16.00 en 21.00 uur. Deze maatregel is noodzakelijk om de belasting op het elektriciteitsnet tijdens deze uren te verminderen, omdat het net dan overbelast raakt.

 

Tijdens avondpiek barst energienet uit zijn voegen

Vooral aan het einde van de middag wanneer veel mensen thuis komen worden er veel apparaten gelijktijdig aangezet. Dit zorgt voor een enorme piek in de vraag naar stroom.

 

‘’Met name in de avondpiek, tussen 16.00 en 21.00 uur, en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen.’’ aldus Stedin-topman Koen Bogers

 

De avondpiek wordt Stedin nu al op diverse plekken te veel, aangezien het stroomnet overvol raakt. Om deze problemen te verhelpen wordt er enorm veel geld geïnvesteerd door steden en lokale netbeheerders, maar dit is niet voldoende om de acute problemen aan te pakken.

 

”Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet.’’ aldus Stedin-topman Koen Bogers

 

Volgens Stedin is het momenteel cruciaal dat we zuiniger en slimmer omgaan met de beschikbare ruimte op het energienet. Anders zullen de problemen alleen maar groter worden.

 

Enorme wachttijden voor nieuwe stroomaansluiting

Er is momenteel een aanzienlijke wachtlijst voor bedrijven die een stroomaansluiting nodig hebben, verspreid over het hele land. Stedin dringt er bij consumenten, bedrijven en overheden op aan om gezamenlijk de belasting op het net te verminderen. Er bestaat bezorgdheid dat dit tekort aan capaciteit op termijn ook de woningbouw zal treffen.

Het uitschakelen van laadpalen tijdens piekuren zou de netbeheerder in staat stellen om ongeveer een extra nieuwbouwhuis per laadpaal aan te sluiten op het net.

 

”Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ’s nachts als het rustiger is op het net.”

 

Weerstand vanuit Vereniging Elektrische Rijders

De Vereniging Elektrische Rijders, een belangenorganisatie voor gebruikers van elektrische voertuigen, toont verbazing. Momenteel wordt er al geëxperimenteerd met slim laden, waarbij laadpalen tijdens drukke periodes minder intensief opladen. Maar volgens Stedin is dit niet afdoende.

De vereniging vindt deze conclusie opvallend en bestempelt het voorstel van de netbeheerder als een “rigoureuze maatregel”, die nadelig zou uitpakken voor eigenaren van elektrische auto’s. “Dit draagt niet bij aan het vergroten van de populariteit van elektrisch rijden.” De vereniging merkt op dat de vraag naar elektrische auto’s al onder druk staat door een combinatie van hogere belastingen en relatief hoge prijzen.

 

Lees ook: Hoeveel kost een laadpaal voor een elektrische auto?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave