Nuon schaamt zich voor misleidende verkooppraktijken

Voor het eerst sinds de publicatie van het Algemeen Dagblad (AD) omtrent malafide verkooppraktijken reageert Nuon op de berichtgeving. Cindy Kroon, directeur van Nuon, zegt dat het bedrijf zich schaamt voor wat er gebeurd is. ‘’Als ik dat lees, komt het meteen in mijn hart binnen. Dan denk ik: wat erg. Maar ook: dit is míjn verantwoordelijkheid.’’

Tip: Ontvang online €200,00 korting met de Nuon Powerdeal!

 

Nuon-verkoper klapt uit de school

Aan het begin van dit jaar klapte een Nuon-verkoper uit de school. Hij deed zijn verhaal anoniem tegenover het AD. Uit zijn verhaal blijkt hoe het er aan toe gaat bij de verkoop van energie aan de deur. Zo wordt volop misleid, gelogen over tarieven en agressie gebruikt om huiseigenaren over te halen. Dit allemaal om maar de targets te halen. De medewerker van Nuon noemde zich dan ook niet verkoper, maar oplichter.

Na dat de verkoper zijn verhaal deed tegenover het AD kwamen er honderden meldingen binnen over misleidende verkooppraktijken. Ook werd er misbruik gemaakt van ouderen of blinde mensen. Zo bleken offertes achteraf bijvoorbeeld een contract te zijn, en werd er gelogen over de kosten de mensen zouden gaan betalen. Berekeningen werden opzettelijk laag gehouden, met als gevolg dat mensen na één jaar flink bij moesten betalen.

 

Bonuscultuur

Volgens de verkoper en andere verkopers van Nuon zijn deze foute praktijken vooral ontstaan door de bonuscultuur. ‘’Om de top te bereiken, bonussen te verdienen en echt te scoren, moet alles uit de kast.’’ Zo werden de best verkopende werknemers beloont met dinerbonnen. Een mooi extraatje wat medewerkers zou motiveren, maar ook zorgt voor oneerlijke praktijken.

 

Geen extra maatregelen

Ondanks de verhalen en vele klachten zegt Nuon zich niet te herkennen in de handelswijze. Om deze reden zal het bedrijf dan ook geen extra maatregelen nemen. Volgens Kroon zijn er momenteel al regels die verkopers bestraffen wanneer ze over de grens gaan. ‘’Als we erachter komen dat je niet volgens onze gedragscode handelt, heb je een probleem. Het leidt tot waarschuwingen, meer training en mogelijk tot ontslag.’’ Om goed in beeld te kunnen brengen wie over de grenzen gaat vraagt het bedrijf mensen op melding te maken van wanpraktijken van verkopers. Op deze manier kan het energiebedrijf sneller reageren op rotte verkopers.

 

Telefonische verkoop

De malafide verkooppraktijken vinden overigens niet alleen plaats bij Nuon. Zo ging het ook bij de telefonische verkoop van Essent helemaal mis. Zo is op een per ongeluk ingesproken voicemails te horen hoe een verkoper over zijn doelgroep dacht. Hierbij werd gescholden en onder andere gezegd dat je ”ze geld moet afpakken”. Na uitgebreide berichtgeving over deze fout verkooppraktijken heeft Essent de telefonische verkoop tijdelijk helemaal stopgezet.

 

Overstappen van energieleverancier

Energieleveranciers zijn altijd bezig met het werven van nieuwe klanten. Energieleveranciers kunnen namelijk alleen winstgevend zijn als ze een groot aantal klanten hebben. Om deze reden is er veel concurrentie binnen de markt. Van deze concurrentie kunt u als consument flink profiteren. Maar dan het wel zaak dat u kiest voor het beste aanbod, en niet voor iets wat goedkoop lijkt maar duur is. Om deze reden raden wij u aan de goedkoopste energieleveranciers te vergelijken met onze energievergelijker. Zo ziet u precies wat u per maand gaat betalen. Eerlijk en eenvoudig! Op dit moment kunt u met een overstap honderden euro’s besparen. Een forse besparing voor slecht enkele minuten werk.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave