Volop misleiding door deur-aan-deurverkopers Nuon

Een deur-aan-deurverkoper van energieleverancier Nuon is tegenover het Algemeen Dagblad (AD) uit de school geklapt. In een gesprek met de krant gaf de verkoper toe dat hij consumenten aan de deur volop misleid. Zo zouden tarieven die aan de deur worden genoemd niet overeenkomen met de uiteindelijke tarieven in het energiecontract.

 

”Als ik me zou moeten voorstellen zou ik zeggen: ik ben een oplichter in dienst van Nuon.”

 

Opdringerige verkooppraktijken en valse handtekeningen

De claims van de deur-aan-deurverkoper blijken overeen te komen met klachten van klanten die onder andere binnenstromen bij de Consumentenbond. Opdringerige verkooppraktijken en valse handtekeningen blijken het topje van de ijsberg. Zo blijkt dat verkopers van onder andere Nuon mensen misleiden met verkeerde tarieven en te hoge kortingen. Daarnaast gebruiken de verkopers onterecht aan de deur verschafte informatie van klanten.

Lees ook; Afzien van overstap energieleverancier na huis-aan-huis verkoop

 

Deur-aan-deurverkoop niet betrouwbaar

Wij stelde het al eerder, maar de Nuon-verkoper verteld het ook, ‘’vertrouw deur-aan-deurverkopers niet’’. De Nuon-verkoper gaat zo ver dat hij mensen aanraad om de deur direct te sluiten bij het aantreffen van een deur-aan-deurverkoper. Bij het Klachtenkompas kwamen in de eerste drie kwartalen van 2018 meer klachten binnen dan ooit, en ook op het internet staat het bomvol met zulke klachten. Die toont nogmaals aan dat het niet verstandig is om over te stappen via een deur-aan-deurverkoper.

 

”Als een verkoper aan de deur komt, doe die dan dicht.”

 

Bonussen motivatie tot misleidende praktijken

Net als veel andere partijen zoals prijsvergelijkers krijgen colporteurs betaalt op basis van hun prestaties. Voor elke overstapper ontvangt de verkoper een vergoeding, en eventuele extra beloningen zoals cadeaubonnen. En verkoop je enkele weken te weinig? Dan volgt de zak. Om deze reden zoeken veel verkopers het randje op, en diverse zullen er regelmatig overheen gaan. Op verborgen camerabeelden stelt één van de Nuon verkopers bijvoorbeeld ‘’de nieuwe prijzen niet te gaan communiceren’’. Volgens Nuon zelf wordt er veel tijd besteed aan het optimaliseren van het verkoopproces, en daarom herkent de energieleverancier zich ook niet in de beelden die de verkoper schetst.

 

‘’Wat helaas niet wegneemt dat ook weleens iets misgaat, het blijft mensenwerk. Ernstige klachten, over bijvoorbeeld misleiding, komen echte zelden voor’’ aldus een woordvoerder van Nuon.

 

Onafhankelijk en eerlijk vergelijken

Uit diverse reacties van gedupeerde blijkt dat men vaak veel duurder uit is dan de verkoper eerder heeft geschetst. Zo verwachten enkele overstappers honderden euro’s te gaan besparen, terwijl ze na één jaar al €250,00 bij moesten betalen. Vaak twijfelde veel van deze consumenten wel, maar door het herhaaldelijk aandringen van de colporteur tekende men toch voor het ‘’goedkope’’ energiecontract. Wilt u een veel te hoge energierekening voorkomen en echt eerlijk vergelijken? Zeg dan ‘’Nee’’ tegen deur-aan-deurverkopers. Maak daarnaast gebruik van onafhankelijke prijsvergelijkers waarbij u een eerlijk beeld krijgt van de te verwachten kosten.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave