Telefonisch afgesloten energiecontracten vaak niet rechtsgeldig


Energiecontracten die telefonisch met consumenten worden afgesloten zijn vaak niet rechtsgeldig. Dat blijkt uit uitspraken van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM reageerde hiermee op onderzoek dat werd verricht door het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA).

 

Ongeldige of oneerlijke verkooppraktijken

Eerder deed het Algemeen Dagblad (AD) al onderzoek naar oneerlijke verkooppraktijken van deur aan deur verkopers van energie. Hieruit bleek dat veel verkopers misleidende informatie gebruikten om potentiële nieuwe klanten over te halen. En nu was het de beurt aan telefonische verkopers.

Uit onderzoek van Kassa blijkt dat telefonische verkopers tegen de wet handelen. Zo bieden de verkopers geen bedenktijd en hoeft er geen handtekening gezet te worden. Daarnaast wordt consumenten soms een offerte voorgehouden dat een contract blijkt te zijn. Dit contract wordt door middel van een antwoordknop telefonisch bevestigt.

 

‘’De consument is in de veronderstelling dat het gaat om een. In werkelijkheid is hij een contract aangegaan met een nieuwe energieleverancier, althans, volgens de leverancier.’’

 

Veel klachten

Niet alleen Kassa, maar ook de ACM ontvangt veel klachten over oneerlijke telefonische verkooppraktijken. Volgens de ACM is een contract pas rechtsgeldig wanneer er een handtekening onder staat, of wanneer een klant per e-mail bevestigt dat het een energiecontract wil afnemen bij een energieleverancier. Dit noemt men het schriftelijkheidsvereiste. Nadat er voldaan is aan dit vereiste zal de bedenktijd van 14 dagen ingaan. In alle andere gevallen is het contract niet rechtsgeldig.

Op wat voor schaal er illegale contracten worden afgesloten is niet duidelijk bij de ACM. Maar wel geeft het aan dat het veel signalen ontvangt. Om deze reden ziet de organisatie dit dan ook als een groot probleem. Ook bij de Consumentenbond is men bekend met het probleem. ”Consumenten worden misleid met als enige doel om je naar de energieleverancier(s) toe te leiden waarmee zij samenwerken”.

 

Hoog risico deurverkopers en callcenters

Uit beide onderzoeken blijkt dat het afsluiten van een energiecontract aan de deur of via de telefoon met hoge risico’s komt. Zo zijn de contracten vaak niet geldig, en zijn klanten vaak veel duurder uit dan verwacht. Dit komt voor een groot deel door het feit dat verkopers worden betaalt op basis van performance. Hoe meer contracten men verkoopt, hoe hoger de beloning. Deze constructie zorgt voor een laag risico bij de energieleverancier, en voor een extra stimulans voor de verkoper. Helaas heeft het ook een keerzijde. Bijvoorbeeld dat verkopers en ‘’alles’’ voor doen om een contract te sluiten. En hierbij wordt er niet altijd op de regels gelet.

Eerder beloofde grote energieleveranciers als Nuon en Essent al beterschap. Zo zou er beter gelet worden op de callcenters en deurverkopers. Dit moest er voor gaan zorgen dat ze zich beter aan de regels zouden houden. Maar op dit moment lijkt dit nog niet voldoende effectief.

Lees ook: Kan ik afzien van een contract gesloten met deur aan deurverkoper?

Reageer op dit artikel

  Volgen  
Abonneren op