Afzien van overstap energieleverancier na huis-aan-huis verkoop

Hebt u tijdens een huis-aan-huis verkoop een energiecontract afgenomen van een energieleverancier? En hebt u hier spijt van? Dan kunt u terugvallen op de Colportagewet. Dit is een wet die de overheid heeft opgesteld om consumenten te beschermen bij de aankoop van producten en diensten op straat of door huis-aan-huis verkopers. Naast energieproducten geldt de Colportagewet ook voor andere producten en diensten. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld TV-abonnementen, Alles-in-1 contracten en krant-abonnementen.

 

Wanneer kan ik terugvallen op de colportagewet?

De Nederlandse colportagewet is opgesteld voor aankopen buiten winkels en webshops om. Hierbij kunt u denk aan bijvoorbeeld straatverkopers, verkoopdemonstraties bij mensen thuis en huis-aan-huis verkopers. De colportagewet treed alleen in werking wanneer het aankoop €50,00 of meer bedraagt. Iets wat in het geval van energiecontracten altijd wel gehaald wordt.

 

Wat valt niet onder de colportagewet?

Aankopen gemaakt via telefonische aankoop (telemarketing) vallen niet onder de colportagewet. Deze aankopen worden namelijk geregeld in de regels omtrent verkoop op afstand. Dit zijn dezelfde regels die gelden bij online aankopen. Hiernaast is er ook geen sprake van colportage wanneer;

  • U zelf het initiatief voor de aankoop hebt genomen.
  • Aankopen op een markt of bij een rijdende supermarkt.
  • Als de verkoop maar om een kleine bedrag gaat, bijvoorbeeld de aankoop van een losse krant of een enkel tijdschrift.
  • Passagiersvervoer of (pakket) reizen.
  • Diensten op het gebied van sociale dienstverlening, zorg of gokactiviteiten.
  • U van bijvoorbeeld de groenteman groente aan huis koopt.
  • De verkoop van verzekeringen, huizen en appartementen.

Zijn deze dingen niet van toepassing op uw situatie. Dan kunt u waarschijnlijk aanspraak maken op de regels die zijn omgeschreven in de Colportagewet.

 

Waarom bestaat de Colportagewet?

Wanneer mensen benadert worden door straat- of huis-aan-huis verkopers dan kunnen ze zich overvallen voelen. En dit resulteert in sommige situaties in een impulsaankoop waarvan de afnemer later spijt van krijgt. Om deze consumenten te beschermen is de Colportagewet opgesteld. Zo kunnen mensen die iets aan de deur of op straat kopen terugvallen op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze periode kan de afnemer altijd nog kosteloos annuleren. Zonder opgaaf van reden! Daarnaast kunnen aankopen ook nietig verklaard worden wanneer deze niet eerlijk zijn afgehandeld.

 

Belangrijkste regels colportage (huis-aan-huis verkoop / straatverkoop)

Verkopers die op straat werken of van huis-naar-huis gaan moeten zich aan diverse regels houden. Alleen wanneer zij dit doen mogen zij verkopen. Zo moet de verkoper onder andere;

  • Duidelijk informatie verschaffen over het product, de kosten en de manier van betalen.
  • Zijn naam en bedrijfsgegevens verschaffen.
  • Duidelijk maken dat hij u aanspreekt of bezoekt om iets te verkopen.
  • U een kopie of bevestiging van de aankoop op papier aanleveren.
  • De bedenktijd in het koopcontract vermelden. Staat er geen bedenktijd in het koopcontract? Dan wordt de bedenktijd verlengt tot een maximum van 12 maanden.
  • Vermelden hoe u de koop kunt annuleren binnen de gestelde bedenktijd.

Naast deze regels is het voor een verkoper nooit toegestaan om;

  • Klanten te misleiden door bijvoorbeeld net te doen of hij bij een ander bedrijf werkt.
  • Aankopen op te delen in diverse contracten waardoor het totaal onder de €50,00 blijft.
  • U een product of dienst te verkopen terwijl hij weet dat u het niet kunt betalen.

 

Is het slim om een energiecontract aan de deur af te sluiten?

Vaak komen ze ongelegen, of ongewenst. Maar niet altijd! Sommige mensen vinden het geen probleem om een energiecontract aan de deur af te sluiten. Maar is dit wel zo verstandig? Zo beloven verkopers vaak zeer scherpe tarieven en hoge kortingen, maar is het wel zo slim om een energiecontract af te sluiten aan de deur? Uit onze ervaring blijkt dat veel verkopers lang niet altijd weten waar ze het over hebben. Daarnaast is het aanbod lang niet altijd zo voordelig. Hebt u toch een verkoper aan de deur en neemt u de tijd om hem of haar te woord te staan? Stel dan enkele kritische vragen over het aanbod. Hierbij kunt u onder andere denken aan;

  • Hoe hoog zijn de leveringstarieven voor stroom en gas (inclusief BTW). Staat deze vast? Of zijn ze variabel en kunnen ze wijzigen?
  • Wat bedraagt de hoogste welkomstkorting die u kunt ontvangen? Online ontvangt u kortingen die oplopen tot wel €250,00!
  • Hoe hoog liggen uw jaarlijkse kosten bij uw huidige energieverbruik? Is dit voordeliger of duurder dan uw huidige overeenkomst?
  • Wat bedraagt de looptijd van het voorgesteld energiecontract? Hoe korter die loopt hoe minder risico u neemt.

Naast deze vragen raden wij u aan om nooit direct ‘’Ja’’ te zeggen op een aanbod. Zo is het slimmer om het aanbod eerst per email te ontvangen. Op deze manier kunt u nog even goed nadenken, en het aanbod online vergelijken. Zo ziet u direct of u ergens anders niet een stuk goedkoper uit bent. Daarnaast krijgt u niet achter spijt van een impulskeuze aan de deur. Dit kan een hoop geld schelen, en een hoop gedoe!

Tip: Check altijd eerst of u wel vrij bent om over te stappen naar een andere energieleverancier. Wanneer u nog een lopend energiecontract heeft dan kan u dit namelijk een hoop geld kosten. Zo kunnen energieleveranciers tot wel €125,00 boete (per product) in rekening brengen wanneer u uw contract voortijdig opzegt. Meer weten? Lees hier dan alles over de (maximale) opzegvergoeding.

 

Kan ik afzien van afgesloten energiecontract aan de deur?

Bijna alle huishoudens krijgen ze wel eens aan de deur, huis-aan-huis verkopers. Ondanks dat deze verkopers niet erg geliefd zijn, blijven ze terug komen. In veel van deze gevallen zullen zij u een abonnement aanbieden. Vaak voor TV, Internet of voor energie. Hebt u onlangs ook een verkoper van een energieleverancier aan de deur gehad? En hebt u een contract gesloten waar u spijt van hebt? Zorg dan dat u dit binnen 14 dagen kenbaar maakt. Op deze manier kunt u de overstap nog terugdraaien.

 

Afzien van overstap energieleverancier tijdens huis-aan-huis verkoop
Een getekende overeenkomst kan vaak binnen 14 dagen nog worden ontbonden.

 

Hoe kan ik mijn energiecontract annuleren?

Wilt u toch afzien van een overeenkomst die u hebt afgesloten? Zorg dan dat u dit aangeeft binnen de gestelde bedenktijd. Hierbij kunt u vaak gebruik maken van een special formulier dat u tijdens de aankoop van de verkoper hebt gehad. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om zelf een brief of e-mail te schrijven. Op diverse websites kunt u ook voorbeeldbrieven vinden die u kunt gebruiken om een aankoop te ontbinden. Zorgt dat u altijd bewijs hebt dat u een annulering hebt verzonden. Is het product al geleverd? Zorg dan dat u dit terugstuurt binnen het verstrijken van de bedenktijd. Wanneer u een overeenkomst annuleert dan moet de verkoper uw aankoopbedrag binnen 14 dagen terug betalen. Meer weten over alle regels? Kijk dan een beter naar alle regels in de Colportagewet zoals deze nu is.

 

Valt het online afsluiten van een energiecontract ook onder colportage?

Nee, wanneer u online een energiecontract afsluit dan valt de aankoop onder de regels van een ‘’aankoop of afstand’’. Deze regels gelden eigenlijk voor bijna alle online aankopen. Wanneer u online een energiecontract afsluit kunt u overigens altijd aanspraak maken of 14 dagen bedenktijd. Deze bedenktijd gaat in na het ontvangen van de contractbevestiging van de energieleverancier.

 

Sterke toename colportage verwacht

Kenners uit de verkoopbranche verwachten dat energieleveranciers steeds vaker colportage toe zullen gaan passen. De reden hiervoor is het feit dat ongevraagde telefonische verkoop verboden wordt. Hierdoor zullen energiebedrijven steeds afhankelijker worden van andere verkoopkanalen, zoals deur-aan-deur verkoop. Momenteel levert de deur-aan-deur verkoop al vele klachten op van misleide consumenten. En om deze reden is het niet vreemd om aan te nemen dat dit aantal klachten explosief zal toenemen.

Uit een memo die in het bezig is van het AD (Algemeen Dagblad) blijkt dat Vattenfall nu al jaarlijks 150.000 nieuwe klant werft door middel van deurverkoop. Naar verwachting zal het bedrijf en andere energieleveranciers hier nu nog meer focus op gaan leggen, waardoor er steeds vaker verkopers voor onze deur staan. Kenners en politici vrezen dan ook voor de positie van de consument. Het is namelijk heel lastig te controleren of deur tot deur verkoop eerlijk verloopt.

 

‘’Nu telefonische verkoop aan banden wordt gelegd, willen we niet de sluizen openzetten voor verkopers die klanten te makkelijk kunnen misleiden.’’ aldus Sjoerd Sjoerdsma, D66-Kamerlid.

 

Op dit moment komen er jaarlijks al vele klachten binnen over misleidende verkooppraktijken. Zo worden er oneerlijke prijsvoorstellen gedaan en doen verkopers zich voor als ‘’tariefcontroleur’’ of ‘’netbeheerder’’. Om deze oneerlijke praktijken aan banden te leggen denken diverse gemeenten aan een verbod op deurverkoop. Naast gemeenten is ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) niet blij met de foute verkooppraktijken. De brancheorganisatie doet nu onderzoek naar mogelijkheden om de foute verkoop aan te pakken, maar dit is lastig.

Om ondertussen orde op zaken te stellen is de verkoopbranche bezig met een keurmerk voor verkopers. Maar volgens onder andere de Consumentenbond is dit ‘’een lachertje’’. Of en welke maatregelen er volgen moet nog blijken, maar de kans is groot dat ook deur tot deurverkoop aangepakt zal worden.

 


Energie vergelijken via Goedkope Energie en Gas.nl

Met onze energievergelijker kunt u eenvoudig de beste energie aanbiedingen vergelijken en overstappen naar goedkope energie. Stap ook over en ontvang een gratis tablet, korting op stroom of een leuk welkomstcadeau! Meer weten? Bekijk hier alle energie informatie pagina’s of bekijk hier de FAQ.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave