Afgelopen jaar opnieuw record overstappers

Uit de Energiemonitor 2020 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat afgelopen jaar er opnieuw meer overstappers waren binnen de energiemarkt. Ruim één op de vijf huishoudens besloot een overstap te maken tussen de periode april 2019 en april 2020. Dit komt uit op ruim 1,7 miljoen huishoudens. In de afgelopen drie jaar is nu meer dan de helft (53%) van de huishoudens minimaal één keer overgestapt van energieleverancier of energiecontract.

 

Prijs belangrijkste drijfveer

Net als gedurende andere jaren was prijs de belangrijkste drijfveer om over te stappen naar een andere energieleverancier. Voor ruim 74 procent van de overstappers was een lagere prijs een reden om te verhuizen van energieleverancier. Dat veel consumenten voor een lagere prijs overstappen is ook niet gek. Met een overstap kunnen consumenten namelijk honderden euro’s besparen. In extreme gevallen kan dit bedrag tussen de duurste en goedkoopste energieleverancier zelfs oplopen tot boven de €600,00.

 

Duurzaamheid wordt belangrijker

Naast lagere prijzen stappen ook steeds meer consumenten over vanwege duurzaamheid. Afgelopen jaar was voor 21 procent duurzaamheid de belangrijkste reden om over te stappen. Dit is 4 procent hoger dan een jaar eerder. Hieruit blijkt dat steeds meer huishoudens duurzaamheid belangrijk vinden. Op dit moment neemt meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens groene stroom af. Hiervan is overigens wel een groot deel nog uit het buitenland afkomstig.

 

Prijsvergelijkers steeds belangrijkere rol

Uit de Energiemonitor blijkt ook dat (prijsvergelijkings-) websites steeds belangrijker zijn. Op dit moment maakt meer dan de helft (57%) gebruik van een (vergelijkings-) website tijdens hun overstap. Naast online verkoop is ook de verkoop via winkels stijgend in populariteit. Afgelopen jaar stapte ongeveer 5% van de huishoudens over na een aankoop in een elektronicawinkel zoals MediaMarkt. Verkoop via collectieven, verkoop aan de deur en verkoop via de klantenservice dalen allemaal in populariteit. Deze daling heeft waarschijnlijk te maken met de slechte reputatie van deze verkoopkanalen. De afgelopen jaren kwamen er meerdere negatieve berichten naar buiten over opdringerige energieverkoper.

 

Feiten en cijfers;

  • Ondanks de hoge bespaarmogelijkheden heeft 24% van de consumenten aan nog nooit van energieleverancier opgestapt te zijn.
  • Naast prijs en duurzaamheid zijn ook een welkomstcadeau (17%), betrouwbaarheid (8%) en service (7%) een belangrijke motivator tijdens een overstap.
  • Een consument wenste minimaal €147.00 te besparen met een overstap. De verwachting is dat dit eerder rond de €100,00 ligt.
  • Bij een eenjarig contract kan het prijsverschil tussen contracten oplopen tot €342,00. Voor een variabel energiecontract zonder looptijd kan het prijsverschil zelfs oplopen tot €600,00.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave