Ampyx Power gaat energie opwekken door middel van zweefvliegtuigen

Een Nederlands bedrijf, Ampyx Power, gaat samen met EON zweefvliegtuigen ontwikkelen die geschikt zijn voor het opwekken van stroom. Het bedrijf heeft sinds kort voldoende geld binnen om dit innovatieve idee verder te realiseren.

 

Ampyx Power gaat energie opwekken door middel van zweefvliegtuigen
Afbeelding: Ampyxpower.com

 

Ampyx Power

Het bedrijf achter het zweefvliegtuig, Ampyx Power, heeft voldoende geld opgehaald door middel van een crowdfundactie en een samenwerking met energieleverancier EON. Hierdoor kan de volgende fase in het ontwikkelingsproces ingezet worden.

“Als dit lukt, dan kunnen we door met het ontwerpen van het eerste commerciële apparaat”, vertelt Richard Ruiterkamp, oprichter en technisch directeur van Ampyx Power.

 

Windmolens op zee vervangen

Met de zweefvliegtuigen moet het mogelijk worden om windmolens op zee te vervangen. Het belangrijkste wat nu nog gerealiseerd moet worden is de perfectie van de automatisch piloot. Dit is belangrijk omdat dan de lancering en landing zonder tussenkomst van mensen gerealiseerd kan worden.

 

Proces

Het zweefvliegtuig zit aan een kabel vast die uit- en opgerold kan worden. Als er aan de kabel getrokken wordt dan zal er stroom opgewekt worden door middel van een generator in het zweefvliegtuig. Wanneer het vliegtuig een hoogte van 750 meter bereikt, zal de kabel worden ingerold. Hierdoor vliegt het toestel continue rond in een acht-vormig patroon.

 

 

Crowdfuncactie

Directeur Ruiterkamp van Ampyx Power kwam als docent aan de TU Delft in contact met Wubbo Ockels, die ook al eerder met deze techniek bezig was. Het bedrijf achter het zweefvliegtuig is sinds dien flink gegroeid door middel van een crowdfuncactie gehouden in 2013. Hierbij was het doel om 1 ton op te halen, maar dit werd uiteindelijk een bedrag van ruim 3 ton.

 

Ampyx Power AP2 Prototype
Afbeelding: Ampyx Power AP2 Prototype Bron: Ampyxpower.com

 

Nog 30 miljoen euro te gaan

Dankzij de sterke groei, en de nodige publiciteit, is het Ruiterkamp gelukt om nog eens 4 miljoen euro op te halen in Nederland. Daarnaast wordt het bedrijf ook deels ondersteunt door middel van Nederlandse en Europese subsidies. Ruiterkamp denkt zelfs dat er tot nu toe ongeveer al 16 miljoen euro geïnvesteerd is en dat er tot het jaar 2021 nog zeker 30 miljoen euro nodig is. In dit jaar wil het bedrijf haar eerste commerciële modellen gereed hebben voor verkoop. “Een investering in ons is er een van de lange adem ja”, geeft Breukelman toe.

 

Samenwerking met EON

De nieuwe samenwerking met EON kan ook een flinke impuls geven aan het project. Het energiebedrijf voorziet Ampyx namelijk van een testlocatie waar het bedrijf de automatisch piloot kan optimaliseren.

“De samenwerking met E.ON, een van de grootste energiebedrijven ter wereld, is een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf. De samenwerking verschaft ons toegang tot uitgebreide ervaring met offshore wind energie, die we meenemen in ons productontwerp. Uit deze overeenkomst blijkt dat de markt geïnteresseerd is in onze toekomstige commerciële systemen en dat is voor ons team van bijna 50 engineers, dat dagelijks hard werkt aan de ontwikkeling en certificering van ons product, een enorme motivatie.” Wolbert Allaart, Managing Director Ampyx Power

 

Autopiloot

De automatisch piloot zal volledig controle over het zweefvliegtuig moeten hebben. Hiervoor zal het nodig zijn dat de omstandigheden 100 keer per seconde gemeten orden. Daarnaast moet de automatische piloot 20 keer per seconde het toestel kunnen corrigeren. Dit zal erg belangrijk zijn aangezien de ruige wind op zee elke situatie anders maakt.

Dat de automatische piloot al ver gevorderd is blijkt al uit diverse testen. Zo vliegt hun robot al 1 jaar lang rond zonder bemoeienis van mensen. “Iedere keer dat je de autopilot meer controle geeft, blijkt dat hij al veel meer kan dan de mens.”

Of en wanneer de markt klaar is voor de zweefvliegtuigen moet nog blijken volgens oprichter Ruiterkamp. “Als de financiële risico’s hetzelfde zijn als voor offshore windmolens en we concurrerend zijn qua prijs en vergelijkbaar vermogen, dan kan het snel gaan.”

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave