Enexis gaat Itron-gasmeters vervangen

Netbeheerder Enexis gaat preventief gasmeters van het merk Itron vervangen. De reden hiervoor is dat de fabrikant onvoldoende kan aantonen dat de gasmeters veilig blijven. In totaal gaat het om 50.000 slimme gasmeters uit een nieuwe productielijn. Het overige deel van de bijna 500.000 gasmeters van Itron is overigens veilig, en deze zullen dan ook niet omgewisseld worden.

 

Problemen slimme gasmeters

Halverwege november bleek dat er bij 3 klanten van Enexis een minimale hoeveelheid gas lekte uit de Itron-gasmeter. Deze lekkage bleek voort te komen uit een productiefout. Na het constateren van deze fout is Enexis direct gestart met het omwisselen en onderzoeken van 159 vergelijkbare gasmeters die reeds geïnstalleerd waren. Daarnaast is het per eind november gestopt met het installeren van slimme gasmeters van het merk Itron.

 

Onderzoek KIWA

Om meer inzicht te krijgen in de risico’s heeft Enexis het onderzoeksinstituut KIWA onderzoek laten doen bij de fabrikant van de slimme gasmeter. Daarnaast heeft de netbeheerder ook zelf onderzoek gedaan naar de omgewisselde meters. Uit beide onderzoeken blijkt dat de fabrikant niet voldoende kan aantonen dat de gasmeters veilig blijven werken. Om deze reden gaat Enexis preventief alle gasmeters van het merk omwisselen.

 

Is mijn gasmeter veilig?

Alle meters die vervangen zullen worden zijn door Enexis geïnstalleerd vanaf april 2018. Het grootste deel van de onveilig meters zijn geïnstalleerd in de maanden oktober en november. De onveilig meters zijn allemaal G4 en G6 gasmeters met een zilverachtige kleur. Bij onveilig gasmeters is een gladde naad zichtbaar, bij veilig zijn er drie punten op de naad aanwezig. Op deze foto kunt u het verschil tussen veilige en onveilige meters terugzien.

Op de website van Enexis kunt u zelf controleren of uw gasmeter vervangen moet worden. Dit kunt u doen door het invoeren van uw woongegevens. Wanneer uw gasmeter vervangen moet worden dan zal Enexis u spoedig informeren. Ruik u wel eens gas rond uw meter? Dan moet u direct contact opnemen met de Nationale storingsnummer 0800 – 9009. Dit nummer is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave