Hoe kan ik controleren of mijn energierekening klopt?

Hoe kan ik controleren of mijn energierekening klopt?

Bijna iedereen ontvangt hem regelmatig in de bus (elk jaar), de energierekening. Maar klopt deze wel? Er komt niet voor niets regelmatig in het nieuws dat energierekeningen onduidelijk zijn of niet kloppen. Benieuwd hoe u kunt controleren of uw energierekening klopt? Check dan de belangrijkste tips in dit artikel! We hebben 10 checks voor u op een rijtje gezet!

Tip: Ontvangt u een rekening omdat u uw energiecontract hebt opgezegd? Dan hebben we het over een eindafrekening. Ontvangt u gewoon een reguliere rekening van uw energieleverancier? Dan hebben we het over de jaarafrekening.

 

Waarom uw energierekening controleren?

Uit onderzoek blijkt dat veel energierekening fouten bevatten. Dit zijn vaak kleine fouten die lastig te ontdekken zijn. Deze fouten kunnen zorgen voor energierekeningen die enkele tientje hoger uitvallen, maar ook voor energierekeningen die honderden euro’s te hoog zijn. Recent onderzocht Vereniging Eigen Huis (VEH) nog 200 energierekening waarvan uiteindelijk 5 tot 10 procent een fout bevatten. Om deze reden riep het dan ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op hier strenger te controleren. Wilt u er zeker van zijn dat u niet te veel voor energie betaalt? Controleer dan de volgende 10 punten!

 

1. Controleer of de leveringstarieven overeenkomen met de offerte

Als eerst kunt u controleren of de leveringstarieven wel kloppen. Hoe u dit doet? U kunt het beste de contractbevestiging opzoeken die u heeft gehad na het afsluiten van uw energiecontract. Hierin kunt u namelijk alle voorwaarden en tarieven terugvinden. Zijn de tarieven tussentijds gewijzigd? Zoek dan de meest recente prijswijziging op die u van uw energieleverancier hebt ontvangen. Komen de tarieven overeen? Dan is er niks aan de hand. Klopt er iets niet? Neem dan contact op met uw energieleverancier en leg het probleem uit!

 

2. Zijn uw energietarieven juist gewijzigd?

Hebt u een energiecontract waarbij de energietarieven door het jaar heen kunnen wijzigen? Controleer dan of alle gehanteerde tarieven overeenkomen. Wanneer uw energieleverancier over een bepaalde periode met een verkeerd tarief rekent kan u zomaar tientallen euro’s teveel betalen. En dat wil toch niemand?

 

3. Is er een (juiste) correctiefactor toegepast?

In sommige gevallen kan het zo zijn dat uw energieleverancier een correctiefactor toont op uw energierekening. Staat er een op voor stroom? Dan moet deze ‘’1’’ zijn. Is de factor hoger of lager? Dan klopt er iets niet! Staat er ook een correctiefactor op of een calorische waarde voor aardgas? Dat klopt! Dit is gebruikelijk en hoort op elke energierekening.

 

4. Kloppen de meterstanden die zijn vermeld op uw energierekening?

Aan de hand van uw meterstanden checkt uw energieleverancier hoeveel geld u had moeten betalen. Op basis van dit bedrag bekijkt het of u geld moeten betalen of geld terug krijgt. Om deze reden is het belangrijk dat deze meterstanden kloppen. Controleer deze dus altijd.

 

5. Klopt de elektriciteit- en gasaansluiting die vermeldt is op uw energierekening?

Als consument hebt u gebruikelijk een 3×25 ampère of een 1×80 ampère elektriciteitsaansluiting. Daarnaast hebt u vaak een G6 gasaansluiting. De aansluitingen die u hebt bepalen hoe veel transportkosten u betaalt. Om deze reden is het belangrijk om te controleren of de aansluitingen op uw energierekening kloppen. Twijfelt u? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

 

6. Is de vermindering energiebelasting (heffingskorting) toegepast?

Als u stroom en gas verbruikt in uw woning dan hebt u recht op de regeling vermindering energiebelasting, ook wel de heffingskorting genoemd. Dit is een eenmalig korting die u krijgt op de energiebelasting die u over uw energieverbruik moet betalen. Dit is een vast bedrag per jaar dat verrekent moet worden, ook als u helemaal geen stroom verbruikt. Controleer goed of uw energieleverancier dit ook doet. Anders betaalt u onnodig te veel geld!

 

7. Kloppen de belastingtarieven en de ODE?

Afhankelijk van uw stroom- en gasverbruik betaalt u energiebelasting en Heffing Opslag Duurzame Energie. De meeste consumenten vallen in belastingtarieven voor 0 – 10.000 kWh en 0 – 5.000 m3 aardgas. Als dit het geval is dan is het ook belangrijk dat uw energieleverancier de belastingtarieven voor deze schalen hanteert. Anders zou het kunnen zijn dat u te veel betaalt.

 

8. Is de opbrengst van uw zonnepanelen verwerkt?

In sommige gevallen is het mogelijk dat huishoudens meer energie opwekken dan verbruiken. In dit geval moet de energieleverancier geld betalen voor de stroom die extra aan het net is geleverd. Het is voorgekomen dat energieleveranciers het stroomverbruik in dit geval op 0 kWh inschatten terwijl dit een negatief getal moet zijn. Controleer dit want het kost u geld.

 

9. Kloppen de netbeheerkosten?

Afhankelijk van uw gasverbruik betaalt u netbeheerkosten. Verbruikt u maar erg weinig (minder dan 500m3) aardgas? Dan is de kans groot dat u in een andere tariefklasse valt. Controleer of deze lagere tariefklasse daadwerkelijk is toegepast! Anders kunt u zomaar honderden euro’s te veel betalen.

 

10. Is uw welkomstkorting of cashback verrekent?

Wanneer u overstapt naar een andere energieleverancier dan kunt u vaak profiteren van een hoge welkomstkorting. Vaak wordt deze welkomstkorting of cashback verrekent met uw eerste jaarafrekening. Is dit bij u ook het geval? Controleer dan of uw korting is verwerkt. Daarnaast is het ook belangrijk om te checken of de hoogte van de korting klopt. Zijn er fouten gemaakt? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

 

Te veel of te weinig betaalt?

Op de energierekening van uw energieleverancier ziet u of u te veel of te weinig geld hebt betaald. Hebt u te weinig betaalt? Dan zal uw energieleverancier dit bedrag automatisch proberen te incasseren. Hebt u te veel betaalt? Dan zal uw energieleverancier het geld overmaken of verrekenen met uw volgende termijnbedrag. Of u moet betalen of geld terug krijgt hangt af van uw verbruik en uw maandelijks voorschot. Hebt u minder energie verbruikt dan verwacht? Dan ontvangt u geld terug. Hebt u meer energie verbruikt dan geschat? Dan moet u geld bijbetalen.

 

Waarom moet ik opeens veel geld bijbetalen?

Moet u onverwacht veel geld bijbetalen? Dan is de kans groot dat uw verbruik sterk is toegenomen. In dit geval klopt het voorschot niet en moet u flink bijbetalen. Maar hoe kan het dat u verbruik plotseling is toegenomen? Hiervoor zijn diverse redenen te bedenken.

  1. Persoonlijke situatie; Bent u minder gaan werken en daardoor meer thuis? Hebt u een kind gekregen? Of is er iemand in komen wonen? Dan is de kans groot dat uw energieverbruik toeneemt. Hou hier rekening mee en verhoog uw voorschot wanneer u verwacht dat u te weinig betaalt.
  2. Woning; Bent u verhuist naar een andere woning? Hou er dan rekening mee dat uw verbruik sterk kan stijgen. Zo heeft de grootte van uw woning een groot effect op de stookkosten. Daarnaast kan een matige isolatie ook zorgen voor hogere energiekosten. Vraag eventueel wat de oude bewoners ongeveer verbruikte. Zo krijgt u een goede indicatie van de te verwachten energiekosten.
  3. Apparaten; Hebt u meer apparaten bijgekocht die energie verbruiken? En zijn deze bijvoorbeeld niet heel milieuvriendelijk? Dan zult u meer stroom gaan verbruiken. Ook hier moet u rekening mee houden.

 

Bijbetalen voorkomen

In sommige gevallen moeten consumenten aan het einde van het jaar honderden euro’s bijbetalen. En dat is vervelend! Om deze reden raden wij u aan om te controleren of uw nieuwe voorschot realistisch is. Denkt u dat het te weinig is? Verhoog dan maandelijks voorschot! Dit kan vaak met 20% of onbeperkt. Over het algemeen is het beter om wat te veel te betalen, dit bedrag krijgt u namelijk automatisch terug.

 

Veel energierekening onduidelijk

Al lange tijd klagen veel consumenten over onduidelijk energierekeningen. Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte onlangs bekend dat veel energieleverancier aan hun energierekeningen moeten werken. Zo zijn deze te onduidelijk en lastig te controleren. Wanneer deze energieleverancier de rekening niet tijdig zouden wijzigen zouden zij te maken krijgen met boetes. Door deze maatregel van de ACM hebben veel energieleveranciers hun energierekening verduidelijkt. Komt u er toch nog niet uit? Neem dan contact op met bijvoorbeeld ConsuWijzer om te melden dat uw energierekening niet duidelijk genoeg is. Deze zal hier onderzoek naar doen en zo nodig de energieleverancier benaderen.

 

Komt u er samen niet uit?

Hebt u een probleem bij uw energieleverancier gemeld en is deze het er niet mee eens? Dan kunt u er voor kiezen om de Geschillencommissie in te schakelen. De Geschillencommissie zal in dit geval een bindende uitspraak doen over uw klacht. Afhankelijk van deze uitspraak zal uw energieleverancier dus moeten betalen of u zult genoegen moeten nemen met de negatieve uitspraak. Deze procedure kost u eenmalig €52,50. Krijgt u gelijk? Dan ontvangt u dit bedrag terug. Meer weten over de Geschillencommissie? Bekijk dan de website van de Geschillencommissie.

 

”De Geschillencommissie behandelt klachten van consumenten tegen een energieleverancier over afsluiten, levering of tarieven van gas, elektriciteit en warmte. Daarnaast behandelt de commissie klachten van consumenten tegen de netbeheerder over het functioneren van de meter (ijking) of schade als gevolg van een stroomstoring.”

 

Hoe werkt een procedure via de Geschillencommissie?

Bent u het niet eens met uw energierekening? En geeft uw energieleverancier geen gehoor aan uw klacht? Dan kunt u een procedure via de Geschillencommissie starten. Neem de volgende stappen wanneer u een klacht hebt;

  1. Neem als eerst contact met uw energieleverancier op het probleem te melden.
  2. Wordt uw klacht niet goed verwerkt? Dien dan een officiële klacht in bij uw energieleverancier. Hierop zal uw energieleverancier vaak binnen 2 tot 4 weken reageren.
  3. Bent u niet tevreden met de reactie? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie. Deze zal een bindende uitspraak doen over het probleem.

Wordt u klacht als gegrond verklaard? Dan moet uw energieleverancier uitvoeren wat de Geschillencommissie bepaalt. Wordt uw energieleverancier in het gelijk gesteld? Dan moet u uw verlies nemen.

 


Energie vergelijken via Goedkope Energie en Gas.nl

Met onze energievergelijker kunt u eenvoudig de beste energie aanbiedingen vergelijken en overstappen naar goedkope energie. Stap ook over en ontvang een gratis tablet, korting op stroom of een leuk welkomstcadeau! Meer weten? Bekijk hier alle energie informatie pagina’s of bekijk hier de FAQ.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Hoe kan ik controleren of mijn energierekening klopt?”

Inhoudsopgave