Honderdduizenden energierekeningen kloppen niet

Honderdduizenden energierekeningen kloppen niet

Veel energiebedrijven maken fouten tijdens het opstellen van de jaarrekening. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim 1500 leden. Er worden diverse fouten gemaakt, bijvoorbeeld met belastingen en tarieven tijdens dal- en piekuren. Bij ruim 5% van de leden werd een fout in de energierekening ontdekt. Wanneer dit voor heel Nederland geldt, dan gaat het om honderdduizenden energierekeningen.

 

Eigenaren zonnepanelen nog vaker te duur uit

Vooral consumenten met zonnepanelen zijn vaak te duur uit, hierbij gaat het om ruwweg 1 op de 6. En het schadebedrag blijft lang niet altijd bij een paar euro’s, bij sommige huishoudens kan het gaan om een schade tot wel €500,00. De schade komt vaak uit het niet goed berekenen van de terugleververgoedingen. Daarnaast wordt er ook regelmatig te veel belasting geheven. Bij 72% van deze leden van Vereniging Eigen Huis is de fout rechtgezet door de energieleverancier.

‘’Er was hier dus echt wat aan de hand’’, laat woordvoerster Manon van Essen van VEH weten. ‘’Nu heeft 5% een fout gesignaleerd, maar grote kans dat het werkelijke aantal fouten veel hoger is. Veel mensen kijken niet goed naar de rekening, of weten niet waar ze op moeten letten. Zeker als iemand zonnepanelen heeft, is het bekijken van de rekening bijna niet te doen.’’

 

Autoriteit Consument en Markt

Vereniging Eigen Huis en de Autoriteit Consument en Markt vinden dat de energierekening inzichtelijker moet worden. ‘’In 2014 heeft de ACM al een document uitgebracht waarin staat welke informatie de energieklant hoort te krijgen, maar het is bekend dat de rekeningen nog onduidelijk zijn’’, aldus Saskia Bierling van de ACM. De meeste vragen die we hier binnenkrijgen over energie gaan over de nota: consumenten vinden het onduidelijk welke posten worden opgevoerd of wat ze inhouden.’’

 

NLE ziet geen fouten

Diverse energieleveranciers zoals Nuon, Essent en de NLE laat weten dat een duidelijke energierekening erg belangrijk is. ‘’Het is een van onze speerpunten’’. Wat betref de rekeningen, volgens de NLE kloppen die bij hun altijd. ‘’Alleen wanneer de consument foute meterstanden doorgeeft of helemaal niks doorgeeft kan het fout gaan. In dat laatste geval moeten we het verbruik gaan schatten en dat is lastiger.’’

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave