Faillissement energieleverancier; Gevolgen en procedures


Na het recente faillissement van energieleveranciers Energieflex en Robin Energie vragen steeds meer mensen zich af wat de gevolgen zijn van het failliet gaan van hun energieleverancier. Blijven ze bijvoorbeeld gewoon energie ontvangen? En krijgen ze hun eventuele borg en te veel betaalde voorschotkosten terug? Om dit duidelijker te maken behandelen we in dit artikel de gevolgen en procedures van een faillissement in de energiebranche.

 

Blijf ik energie ontvangen na een faillissement?

Wanneer uw energieleverancier failliet gaat dan zorgt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) er voor dat u geen elektriciteit en gas blijft ontvangen. De leveringsvergunning zal afgenomen worden van uw energieleverancier en de ACM zal tijdelijk een vervangende energieleverancier zoeken. Hierdoor komt u nooit zonder energie te zitten!

 

Wanneer krijg ik een nieuwe energieleverancier?

Mocht het gebeuren dat uw energieleverancier failliet gaat dan gaat de curator op zoek naar een partij die de klanten wil overnemen. Zo nam Innova Energie onlangs de klanten van de failliete energieleverancier Energieflex over. Wanneer er zich geen partijen bij de curator melden om de klanten over te nemen dan zal de curator de klanten verdelen over alle energieleveranciers met een vergunning.

 

Waarom kan ik zelf geen energieleverancier kiezen?

In eerste instantie kunt u zelf geen energieleverancier kiezen om het proces te vereenvoudigen en om te garanderen dat u gewoon stroom en gas blijft ontvangen. Wanneer u tijdelijk naar een andere energieleverancier bent overgezet zal er een vensterperiode ingaan. Binnen deze periode, die maximaal 20 werkdagen duurt, kunt u niet overstappen van energieleverancier. Wanneer de vensterperiode is verstreken kunt u gewoon weer de markt vergelijken en overstappen. Hou er rekening mee dat u te maken krijgt met een opzegtermijn van 30 dagen. Naast overstappen is het ook mogelijk om in te gaan op een nieuw aanbod van uw tijdelijke energieleverancier.

 

Hoe kan een energieleverancier failliet gaan?

De rechtbank zal een energieleverancier failliet verklaren wanneer deze schulden heeft die het niet terug kan betalen. Een faillissement is ingrijpend en zal er voor zorgen dat het bedrijf geen controle meer heeft over haar financiële middelen en spullen. Belangrijke redenen voor faillissementen onder energieleverancier is een teruglopend klantenbestand, te hoge kosten voor personeel en marketing en het risicovol inkopen van stroom en gas.

 

Kan ik nog geld terug krijgen van mijn failliete energieleverancier?

In sommige gevallen vraagt een energieleverancier een borgsom, en deze wil u natuurlijk terug. Daarnaast is het ook goed mogelijk dat u nog een flinke korting aan het einde van het jaar zou ontvangen en uw termijnbedrag te hoog was, waardoor u nog geld terug moet krijgen. In dit geval moet u aankloppen bij de curator om uw geld terug te eisen. Helaas is dit lastig, want er zullen nog veel partijen zijn die geld terug willen van de failliete energieleverancier. Uit eindelijk bepaalt de curator of u nog geld terug krijgt, en hoe hoog dit bedrag is. Wanneer u help nodig heeft kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket of aanspraak maken op uw rechtsbijstandverzekering.

 

Mijn failliete energieleverancier vraagt om mijn meterstanden

Wanneer uw failliete energieleverancier om uw meterstanden vraagt dan is het slim om deze tijdig door te geven. Op basis van deze meterstanden kan uw energieleverancier een eindafrekening maken. Hieruit zal blijken of u nog geld terug krijgt van uw energieleverancier. Wanneer u een slimme meter heeft dan kan uw energieleverancier deze in sommige gevallen vanaf afstand uitlezen. In dit geval hoeft u niks door te geven.

 

Tips

  • Wanneer u betaalt via automatisch incasso dan kunt u het laatste bedrag proberen te storneren. Dit betekent dat u uw bank vraagt het bedrag terug te storten. Op deze manier verkleint u wellicht de financiële schade. Dit heeft overigens wel als gevolg dat u een betalingsachterstand krijgt. En dit is niet in alle gevallen gewenst. Voor meer advies kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket of uw advocaat.
  • Door het verlagen van uw maandbedrag kunt u de eventuele schade ook nog proberen te verminderen.

Reageer op dit artikel

  Volgen  
Abonneren op