Energiefacturen Robin Energie en Fenor te onduidelijk

De energiefacturen van energieleveranciers Robin Energie en Fenor zijn nog steeds te onduidelijk. Om deze reden heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de energiebedrijven voorwaardelijke boetes opgelegd. Beide energieleveranciers hebben nog tot het begin van volgende maand om hun energierekening op orde te krijgen.

 

Energierekeningen alle lange tijd te onduidelijk

Het is niet de eerste keer dat de ACM met zware maatregelen dreigt. Al sinds begin vorig jaar is de ACM bezig met het aanpakken van onduidelijke energiefacturen. Zo bleek uit onderzoek dat slechts 16 van de 40 energieleveranciers een energierekening verstuurde die duidelijk was. De overige 24 bedrijven kregen een waarschuwing van de ACM. Hierin stond dat zei de energierekening voor 1 juli 2017 moesten verbeteren.

 

“Bijna de helft van de consumenten neemt zijn energierekening door. Zij moeten het hele traject van aanbod naar contract naar factuur kunnen controleren en begrijpen. Dan kunnen zij makkelijk nagaan of de leverancier heeft geleverd wat er was afgesproken en tegen welke prijs.” aldus Bernadette van Buchem, directeur Consumenten van de ACM.

 

Verbeteringen nodig

Ondanks deze waarschuwing waren er in november 2017 nog een hoop onduidelijke energierekeningen in omloop. Vooral op het gebied van de volgende punten viel er veel te verbeteren volgens de ACM;

  • Tarieven die tussentijds zijn aangepast moeten afzonderlijk zichtbaar zijn op de factuur en niet als gemiddelde over de hele factuurperiode worden vermeld. Anders kan de klant niet eenvoudig herleiden of hij de tarieven heeft gekregen die zijn afgesproken in het contract en die tussentijds zijn gecommuniceerd bij een prijswijziging.
  • Op de rekening moet worden gerekend met dezelfde eenheden als in het contract en de prijswijzigingsinformatie (dus niet bijvoorbeeld in het contract per maand en op de rekening per dag).

 

Nog stappen te maken

Sinds november hebben een hoop energieleveranciers de energierekening verduidelijkt. Maar Fenor en Robin Energie hebben hierin nog niet voldoende gedaan volgens de ACM. Wanneer de energiebedrijven de energierekening niet op tijd verbeteren zullen zij kunnen rekenen op een dwangsom van €1000,00 per dag met een maximum van €50,000,-.

Naast deze probleemgevallen zijn er nog 21 energieleveranciers die nog enkele kleinere stappen moeten zetten. Hiervoor hebben zij nog tot 2 februari de tijd. Andere energieleveranciers als Vandebron, MAIN, Eneco, NLE, Oxxio, Essent, WoonEnergie en Energiedirect.nl wisten wel een duidelijk energierekening te versturen.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave