Sinds juli brengen Essent en Energiedirect terugleverkosten in rekening bij klanten met zonnepanelen. In sommige gevallen zijn deze kosten hoger dan de vergoeding voor teruggeleverde stroom. Hierdoor betalen klanten die meer stroom terugleveren juist meer dan klanten die minder terugleveren. Dat blijkt uit een analyse door NU.nl.
Paar zonnepanelen uitzetten soms gunstiger
Bij Essent en Energiedirect kost ‘netto terugleveren’ soms geld in plaats van dat het iets oplevert, blijkt uit onderzoek van NU.nl. In sommige gevallen is het voordeliger voor zonnepaneelbezitters om een paar panelen te verwijderen, omdat die meer kosten dan ze opleveren.
Essent en Energiedirect bevestigen deze situatie tegenover NU.nl. Een woordvoerder noemt dit “onwenselijk”. Het probleem treft ongeveer 3 procent van hun klanten. Energiedirect is een dochterbedrijf van Essent.
Afhankelijk van de hoeveelheid teruggeleverde stroom kunnen klanten tientallen tot soms honderden euro’s per jaar meer betalen dan klanten met minder teruglevering. Gemiddeld gaat het om 20 euro per jaar, met uitschieters naar boven en beneden.
Coulanceregeling al bedacht
Om te zorgen dat klanten niet meer betalen dan ze terugkrijgen, introduceren Essent en Energiedirect een coulanceregeling op de eindafrekening.
“Klanten die hiervan last hebben, worden geïnformeerd en het wordt gecorrigeerd,” aldus de woordvoerder van beide bedrijven.
Bovendien verhogen de energiebedrijven binnenkort de terugleververgoeding. Dit moet ervoor zorgen dat klanten in de toekomst niet meer betalen voor de netto teruggeleverde elektriciteit.