Netto terugleveren kost soms geld bij Essent en Energiedirect

Sinds juli brengen Essent en Energiedirect terugleverkosten in rekening bij klanten met zonnepanelen. In sommige gevallen zijn deze kosten hoger dan de vergoeding voor teruggeleverde stroom. Hierdoor betalen klanten die meer stroom terugleveren juist meer dan klanten die minder terugleveren. Dat blijkt uit een analyse door NU.nl.

 

Paar zonnepanelen uitzetten soms gunstiger

Bij Essent en Energiedirect kost ‘netto terugleveren’ soms geld in plaats van dat het iets oplevert, blijkt uit onderzoek van NU.nl. In sommige gevallen is het voordeliger voor zonnepaneelbezitters om een paar panelen te verwijderen, omdat die meer kosten dan ze opleveren.

Essent en Energiedirect bevestigen deze situatie tegenover NU.nl. Een woordvoerder noemt dit “onwenselijk”. Het probleem treft ongeveer 3 procent van hun klanten. Energiedirect is een dochterbedrijf van Essent.

Afhankelijk van de hoeveelheid teruggeleverde stroom kunnen klanten tientallen tot soms honderden euro’s per jaar meer betalen dan klanten met minder teruglevering. Gemiddeld gaat het om 20 euro per jaar, met uitschieters naar boven en beneden.

 

Netto terugleveren kost soms geld bij Essent en Energiedirect
In sommige onfortuinlijke gevallen kan het uitzetten van zonnepanelen bij Essent en Energiedirect gunstiger zijn voor de energierekening.

 

Coulanceregeling al bedacht

Om te zorgen dat klanten niet meer betalen dan ze terugkrijgen, introduceren Essent en Energiedirect een coulanceregeling op de eindafrekening.

 

“Klanten die hiervan last hebben, worden geïnformeerd en het wordt gecorrigeerd,” aldus de woordvoerder van beide bedrijven.

 

Bovendien verhogen de energiebedrijven binnenkort de terugleververgoeding. Dit moet ervoor zorgen dat klanten in de toekomst niet meer betalen voor de netto teruggeleverde elektriciteit.

 

 

Energierekening zonnepaneeleigenaren flink gestegen

Sinds de zomer rekenen energieleveranciers terugleverkosten bij vaste contracten. Zonnepaneelbezitters moeten betalen voor elke kilowattuur die ze terugleveren aan het net. Dit zorgt soms voor hogere kosten voor klanten die meer terugleveren dan verbruiken. In deze gevallen kunnen zonnepanelen zelfs geld kosten in plaats van winst opleveren.

De terugleverkosten hebben ook invloed op de stroomprijs voor klanten zonder zonnepanelen. Dit heeft hun jaarlijkse kosten verlaagd. Maar voor zonnepaneelbezitters zijn de kosten gestegen. Het verschil tussen klanten met en zonder zonnepanelen is kleiner geworden. De terugverdientijd van zonnepanelen is nu verdubbeld naar gemiddeld veertien jaar.

De kostenstijging maakt het voor consumenten minder aantrekkelijk om zonnepanelen aan te schaffen. Voor klanten die veel terugleveren, kan de terugverdientijd oplopen tot twintig jaar of langer.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave