Consumenten kopen meer energiezuinige huishoudelijke apparaten


Consumenten kopen meer energiezuinige huishoudelijke apparaten

Over de hele linie is de omzet binnen de huishoudelijke apparaten industrie gestegen. In het jaar 2015 steeg de omzet met ruim 6 procent. Volgens VLEHAN wordt de grootste stijging veroorzaakt door energiezuinige witgoedapparaten. VLEHAN is brancheorganisatie voor fabrikanten en importeurs van elektrische huishoudelijke apparaten.

Opnieuw meer verkopen

Een jaar eerder, in 2014, steeg de omzet binnen de witgoedmarkt ook al met 8 procent. En ook toen werd een groot deel van de omzet veroorzaakt door duurzame witgoedapparaten. Ruim 98 procent van alle in 2015 verkochte koelkasten had een energielabel A+ of hoger. En maar liefst driekwart van de verkochte wasmachines had het meest zuinige energielabel, namelijk A+++.

Groei veroorzaakt door aantrekkende huizenmarkt

Jeroen de Roos, directeur VLEHAN: “Door de groei in de huizenmarkt neemt de verkoop van keukenapparatuur toe, alsmede die van wasmachines en droogautomaten. De consument let bij zijn aankoop steeds meer op het energieverbruik van de apparaten. Dat is niet alleen goed voor de branche, ook veel oude energievreters verdwijnen op deze manier uit de huishoudens. Goed voor het milieu en het verlaagt de energierekening van de consument.”

Lees ook; Nederlands huishoudens kunnen ruim honderd euro per jaar besparen met duurzamere koelkast.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.