Liander maakt zich zorgen om betaalbaarheid energierekening

Uit een rapportage van EenVandaag blijkt dat de grootste netbeheerder van Nederland, Liander, zich zorgen maakt om de betaalbaarheid van de energierekening. Vooral voor huishoudens met een laag inkomen blijkt het betalen van de energienota een steeds grotere uitdaging. De oorzaak? Door de energietransitie stijgen de tarieven en belastingen waardoor men jaarlijks honderden euro’s meer moet ophoesten.

 

Stijgende energiekosten

Momenteel is het voor ongeveer 750.000 mensen in Nederland lastig om de energierekening elke maand weer te voldoen. In de rapportage gaat EenVandaag onder andere in gesprek met Roelie van Batenburg uit Amersfoort. Roelie werd door omstandigheden gedwongen flink te snijden in haar vaste lasten, en benutten daarom mogelijkheden om haar energierekening met enkele tientjes te verlagen. Maar na het ontvangen van haar nieuwe termijnbedrag voor 2019 had Roelie opnieuw een probleem. “Mijn besparing van de afgelopen jaren is in één klap tenietgedaan.”

 

Video; Roelie uit Amersfoort

Roelie van Batenburg moet elk dubbeltje omdraaien om de maandelijkse rekeningen te kunnen betalen.

 

“We krijgen als netbeheerders jaarlijks duizenden verzoeken doorgestuurd van klanten die niet langer hun rekening kunnen betalen. Dit gaat om klanten die geen energieleverancier meer hebben, bijvoorbeeld omdat hun contract door wanbetaling is opgezegd. Wij maken ons hier zorgen over, zeker omdat de energiemarkt flink in ontwikkeling is en de rekening gaat stijgen.” aldus Mascha van Vuuren, directeur Klant & Markt bij Liander.

 

Investeringen in duurzaamheid niet mogelijk

In de rapportage spreekt men ook met André Mol, een alleenstaande vader van drie kinderen. André werkt fulltime en heeft een koophuis in Schiedam. “Ik heb een modaal inkomen. De rekeningen betalen, daar word je creatief in. Maar een grote investering, dat zit er gewoon echt niet in.” Hierdoor is het voor onder andere André onmogelijk om investeringen te doen in bijvoorbeeld een warmtepomp of betere isolatie. Dit zorgt en voor dat de energierekening van André de komende jaren alleen maar verder zal toenemen.

 

Hogere vaste lasten

Niet alleen netbeheerder Liander maakt zich zorgen, maar ook het Nederlands instituut voor budgetvoorlichting Nibud maakt zich al langer zorgen. Volgens het Nibud staat het aantal huishoudens met betalingsproblemen momenteel op ongeveer 1,5 miljoen. En door stijgende vaste lasten neemt deze groep alleen maar toe. Daarnaast is er volgens het Nibud een sterk tekort aan hulp voor deze groep. “Maar liefst 34 procent krijgt geen hulp. Het Nibud vindt dat gemeenten die groep vaker actief moeten benaderen.” aldus Arjan Vliegenthart, directeur bij het Nibud.

 

Stijgend aantal afsluitingen

Volgens Liander is de kans groot dat er steeds meer huishoudens zonder stroom en gas komen te zitten ten gevolgen van wanbetaling. Naar schatting worden er momenteel jaarlijks 10.000 woningen afgesloten van het energienet. Ondanks dat Liander terughoudend is met het afsluiten van adressen komt het helaas nog veel te vaak voor, een ingrijpende situatie. Daarnaast brengt het afsluiten en opnieuw aansluiten op het energienet een hoop kosten met zich mee, wat mensen nog verder in de problemen brengt.

 

“We moeten er met elkaar voor blijven zorgen dat die rekening ook op de lange termijn voor iedereen betaalbaar blijft en dus moeten we de kosten naar de toekomst toe blijven beheersen.” aldus Mascha van Vuuren van Liander.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave