Op deze pagina vindt u per onderwerp diverse vragen die wij regelmatig ontvangen hebben. WIj beantwoorden ze tevens hieronder zodat u de vragen niet opnieuw hoeft te stellen.
Algemeen
Waarom is de energiemarkt geliberaliseerd?
Tot het jaar 2004 konden consumenten in Nederland niet kiezen bij welk energiebedrijf zij klant wilden zijn. Sinds 2014 kan dit wel, toen is de energiemarkt geliberaliseerd. Het voordeel hiervan is dat u kunt overstappen wanneer uw huidige energieleverancier niet bevalt, of wanneer deze duur is. Door het liberaliseren van de energiemarkt is de concurrentie toegenomen en zijn energiebedrijven erbij gebaat om goede service en producten te leveren.
Wat is het Contract Einde Register?
Het Contract Einde Register is een centrale database van Nederlandse energiecontracten. Bijna alle energieleverancier zijn hierbij aangesloten. Per energiecontract wordt hierin onder andere de einddatum, verlengperiode en opzegtermijn bijgehouden.
Waarom kan ik niet overstappen als ik stadsverwarming heb?
Als uw woning gebruik maakt van stadsverwarming dan kan u niet overstappen op een andere warmtevoorziening, zoals gas. U kunt wel overstappen naar een andere stroomleverancier. Ook kunt u niet veranderen naar een andere leverancier van stadswarmte. Dit komt omdat de warmtenetten niet aan elkaar zijn verbonden, zoals bij stroom of gas. De regels over stadswarmte kunt u terugvinden in de Warmtewet. In de Warmtewet staan regels die de consument extra moeten beschermen.
Waar kan ik zijn als ik een geschil heb met mijn energieleverancier?
Een geschil hebben met uw energieleverancier is erg vervelend, en dat moet snel opgelost worden. Daarom zijn veel energieleveranciers aangesloten bij een geschillencommissie. Voor u als consument betekent dit dat u uw klachten of het geschil kan voorleggen bij de Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven van de Stichting Geschillencommissies in Den Haag.
Als u hier gebruikt van wenst te maken dient u wel eerst de klachtenprocedure bij uw energieleverancier te doorlopen. Veel energieleveranciers hebben een eigen klachtenafhandeling die ook een hoop problemen kan oplossen.
Wat gebeurd er als mijn energieleverancier failliet gaat?
Wanneer uw energieleverancier failliet gaat zal u automatisch overgezet worden naar een tijdelijke energieleverancier. Dit gebeurd automatisch en hierna kunt u zelf beslissen of u een andere energieleverancier kiest of bij deze tijdelijk leverancier blijft.
Is een energielabel verplicht bij de verkoop van mijn woning?
Ja, sinds 1 januari 2015 is het energielabel verplicht bij de verkoop van uw woning. Door middel van het energielabel krijgt de koper een beter inzicht in de energiezuinigheid van de woning. Wanneer u uw woning verkoopt zonder energielabel kunt u beboet worden met een bedrag oplopend tot wel €405,00! Lees hier meer over het energielabel.
Apps
Wat kan ik met een energie app?
Met een energie app kunt u altijd snel en gemakkelijk uw gas- en stroomverbruik inzien.
Wat is de beste energie app van 2023?
De Regelneef App van Energiedirect.nl is onlangs gelanceerd en scoort zeer goed in beide App stores. Met een gemiddelde score van 3,8 uit 5,0 is de Regelneef van Energiedirect.nl de beste energie app van 2023.
Wat is het verschil tussen een energie app en een energieverbruiksmanager?
Een algemene energie app van uw energieleverancier laat voornamelijk uw verbruik zien, en wat dit kost. Met een energieverbruiksmanager app krijgt u over het algemeen meer gegeven te zien. Zo kunt u zien op welke momenten er energie wordt verbruikt en door welke apparaten.
Duurzaamheid
Wat is groene energie?
Groene energie is energie die opgewekt is op een milieuvriendelijke manier. Groene energie wordt in vergelijking tot gewone grijze energie niet opgewekt uit vervuilende koolcentrales maar uit schone en duurzame bronnen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van windmolens, zonnepanelen of waterkrachtcentrales.
Is groene energie duurder?
Over het algemeen is groene energie bijna altijd even duur als gewone grijze energie. Dit komt omdat de overheid groene energie subsidieert. Dus ondanks dat het meer geld kost om groene energie op te wekken zal het op uw energierekening weinig verschil maken. Bent u op zoek naar een echt groene energieleverancier?
Hoe weet ik dat ik echt groene energie geleverd krijg?
Wat voor soort energie u geleverd krijgt staat omschreven in het energie-etiket van uw energieleverancier. Elk jaar, na 1 mei, ontvangt u het energie-etiket van uw energiebedrijf bij uw jaarrekening. De stroometiketten kunt u ook vinden op onze website, ga hiervoor naar het bedrijfsprofiel van de desbetreffende energieleverancier. En wilt u weten welke energieleveranciers echt groen zijn? Bekijk dan hier de uitkomsten van een onderzoek naar de duurzaamheid van energiebedrijven.
Hoe duur zijn zonnepanelen?
Zonnepanelen kennen in het algemeen veel voordelen. U werkt namelijk mee aan een schonere toekomst en u bespaart eenvoudig op uw energierekening. Maar zonnepanelen zijn best duur, en ze kunnen flink verschillen qua prijs. Per zonnepaneel bent u in veel gevallen ongeveer €500,00 kwijt (285wp).
Wat is een stroometiket?
Op het stroometiket kunt u lezen hoe duurzaam de geleverde energie is. In een overzicht ziet u hoe groot het aandeel per energiebron is. Het stroometiket moet elk jaar na 1 mei bij uw jaarafrekening verstrekt worden. Alle stroometiketten worden gecontroleerd door de ACM.
Voor wie is Energiesubsidie?
Een Energiesubsidie is een subsidie die kan worden verleend aan onder andere woningbezitters, huurcorporaties, particuliere en bedrijven. Door middel van de Energiesubsidie wordt het mogelijk gemaakt om energie te besparen en duurzamer te leven.
Wat wordt er bedoeld met hernieuwbaar gas?
Hernieuwbaar gas is gas dat is opgewekt uit zogenaamde hernieuwbare bronnen. Dit betekent dat de grondstoffen waarmee het gas opgewekt wordt, uit bronnen komen die zich binnen afzienbare tijd vernieuwen en niet op raken door het gebruik. Hernieuwbaar gas kan onder meer opgewekt worden door middel van GFT afval, houtsnippers en mest.
Kan ik ook energie vergelijken op duurzaamheid?
In onze energievergelijker vindt u enkele zeer duurzame energieleveranciers waaronder Qurrent, Greenchoice, en Pure Energie. Door middel van de energievergelijker kunt u dus ook energieprijzen vergelijken op basis van duurzaamheid.
Wie controleert of groene energie echt groen is?
Het controleren van de stroom-etiketten wordt elk jaar gedaan door de overheid. Zo weet u zeker dat wat in het stroom-etiket staat ook echt klopt. In het stroom-etiket van uw energieleverancier wordt onder andere behandeld voor hoeveel procent de energie wordt opgewekt door middel van kolen, aardgas, de zon, en kerncentrales.
Dynamische energetarieven
Wat zijn dynamische energieprijzen?
Dynamische energieprijzen zijn prijzen die niet vaste staan voor een langere periode, maar elke dag of zelf elk uur kunnen veranderen.
Wat is het voordeel van dynamische tarieven?
Uit onderzoek is gebleken dat dynamische tarieven over het algemeen goedkoper zijn dan vaste tarieven. Dit is dan ook het grootste voordeel.
Wat is het voordeel van dynamische tarieven?
Uit onderzoek is gebleken dat dynamische tarieven over het algemeen goedkoper zijn dan vaste tarieven. Dit is dan ook het grootste voordeel.
Hoeveel betaal ik per maand met dynamische tarieven?
Afhankelijk van uw energieleverancier zal u een voorschot betalen, of uw werkelijke maandelijkse kosten. Hoe hoog beide liggen zal bepaald worden door uw gemiddelde verbruik en historische energietarieven.
Hoe zie ik wat ik nu betaal voor energie?
De actuele inkoopprijzen voor stroom zijn altijd inzichtelijk via een app of de website van uw energieleverancier. De dagprijs voor gas wordt elke dag om 15:00 bekend gemaakt.
Hoe verdiend een energieleverancier met dynamische tarieven zijn geld?
Bij de meeste energieleveranciers met dynamische tarieven betaalt u de inkoopprijs voor energie, zonder opslag. De energieleverancier zelf verdiend alleen geld aan de maandelijkse leveringskosten die ze rekenen. Deze liggen vaak rond de €5,- per product per maand.
Sommige energieleverancier verdienen hiernaast nog wat geld met het verkopen van producten of aanverwante diensten. Hierbij kunt u denken een laadpalen, slimme meter, zonnepanelen, etc.
Energie opwekken
Hoe kan ik mijn woning aanmelden voor terugleveren?
Het aanmelden van installatie kan via Energieleveren.nl. De netbeheerder registreert alle energieaansluitingen en is verantwoordelijk voor het beheer. Het registreren van uw productie-installatie is belangrijk, uw netbeheerder heeft deze gegevens nodig om het elektriciteitsnet optimaal te beheren. Als u op een bepaald moment meer energie produceert dan verbruikt, wordt deze energie op het energienetwerk gezet. Uw energieleverancier verrekent deze teruglevering met de normale levering, dat noemen we salderen. Lees hier meer over energie terugleveren en salderen.
Moet ik overstappen als ik zelf stroom produceer?
Nee, overstappen is dan niet nodig. Het kan wel slim zijn om te kijken of andere energieleveranciers eventueel een hogere terugleververgoeding bieden. Daarnaast is overstappen bijna in elk geval voordelig, en dus vaak een slimme keuze.
Wat is salderen?
Salderen is een ander woord voor de vergoeding die u krijgt voor het terugleveren van energie aan het energienetwerk. Op uw eindafrekening van uw energieleverancier staat hoeveel energie in kWh u hebt verbruikt en hoeveel u hebt geleverd aan het netwerk. De hoeveelheid energie die u hebt geleverd wordt van uw totale verbruik afgetrokken, dit heet salderen.
Wat is een eerlijke terugleververgoeding?
De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. Wanneer u veel energie produceert is het slim om ook energieleveraciers te vergelijken op basis van terugleververgoedingen. Maar wat is nu een eerlijke teruglevergoeding? Nou, in principe zijn alle terugleververgoedingen al het goed is eerlijk. De ACM houdt namelijk toezicht op de hoogte van de terugleververgoedingen. Mocht de ACM de vergoedingen van een energieleverancier niet eerlijk vinden, dan zal zij maatregelen nemen. Lees hier meer over het salderen en terugleveren van energie.
Wat moet ik doen als ik energie wil terugleveren?
Ga in overleg met uw energieleverancier en geef aan dat u graag energie wil terugleveren. Maak hiervan ook melding bij uw netbeheerder. (Dit kan eenvoudig online) Wanneer u wilt gaan terugleveren heeft u geen nieuw energiecontract nodig.
Wat voor meter heb ik nog bij het terugleveren?
Bij het terugleveren van energie op het netwerk is een analoge of digitale meter nodig, bijvoorbeeld een Ferraris-meter of een slimme digitale meter. De Ferraris-meter loopt vanzelf terug als u energie aan het netwerk levert. De slimme meter registreert ook de hoeveelheid teruggeleverde energie. Wanneer u meer energie teruggeleverd dan u verbruikt dan is het verstandig om te kiezen voor een slimme meter. Deze registreert namelijk nauwkeurige hoeveel energie u terug levert aan het netwerk. Lees hier meer over een slimme meter.
Energierekening
Wat is een jaarrekening?
Elk jaar ontvangt u als consument een afrekening van uw energieleverancier. Op deze jaarrekening kunt u zien hoeveel stroom en gas u verbruikt heeft, en of u bij moet betalen of geld terug krijgt. Het voorschot wat u maandelijks betaald heeft zal worden verrekend met het werkelijke verbruik. Als u teveel aan voorschotten heeft betaald dan ontvangt u geld terug. En hebt u meer verbruikt dan betaald met de voorschotten dan moet u nog geld bijbetalen. Wanneer u bent overgestapt van energieleverancier ontvangt u ook een eindafrekening. Deze rekening wordt gemaakt op basis van uw meterstanden. Ook dan kunt u geld terug krijgen of bij moeten betalen. Lees hier meer over de jaarafrekening.
Wat is de heffingskorting?
In de opbouw van de energierekening bent u het vast wel eens tegengekomen; de heffingskorting. Maar wat is de heffingskorting nou precies?
In het kort is dit een jaarlijkse korting op de energiebelasting die u over stroom en gas betaalt. Deze korting geldt momenteel enkel nog voor aansluitingen met een verblijfsfunctie.
De heffingskorting wordt elk jaar opnieuw vastgesteld en kan stijgen maar ook dalen.
Wat zijn vastrechtkosten?
Het vastrecht is een vast maandelijks bedrag dat u als consument betaalt aan uw energieleverancier. Uw verbruik heeft geen effect op deze kosten, het zijn vaste kosten die ook wel administratiekosten genoemd worden. Deze kosten worden in rekening gebracht voor onder andere de meterhuur, administratie en de meter-opname. De vastrechtkosten kunnen per energiepakket en energieleverancier flink verschillen. Lees hier meer over vastrechtkosten.
Welke energieleverancier is het goedkoopste?
In principe is er niet één goedkoopste energieleverancier. Dit komt omdat de kosten afhankelijk zijn van vaste kosten (vastrecht) en variabele kosten (energietarieven). Welke energieleverancier voor u het goedkoopste is afhankelijk van uw persoonlijke energieverbruik. Wilt u zeker zijn van de laagste prijs? Dan kunt u het beste energiepakketten vergelijken op basis van energieverbruik. Lees hier meer over het vinden van de goedkoopste energieleverancier!
Energieverbruik
Hoe hoog is het gemiddelde energieverbruik?
Het gemiddeld energieverbruik van Nederlandse huishoudens ligt op 1410 m3 gas en 2910 kWh stroom per jaar. Het energieverbruik is erg afhankelijk van het aantal inwoners en de grote van de woning. Bij een grote woning is vooral het gasverbruik hoger door flinke stookkosten, bij meerdere inwoners ligt het stroomverbruik vaak hoger door het gebruik van veel elektrische apparaten. Lees hier meer over het gemiddelde energieverbruik in Nederland.
Wat kost energie bij een gemiddeld energieverbruik?
Een gemiddeld Nederlands huishouden betaalt maandelijks rond de €461 aan gas, water en licht kosten in 2023. Door het prijsplafond zal de uiteindelijke energierekening gelukkig wel wat lager uitvallen. Hoe dit voor u is, hangt vooral af hoeveel energie u verbruikt en op welke momenten.
Netbeheer
Kan ik een vergoeding ontvangen na een stroomstoring?
Een stroomstoring is altijd heel vervelend en het kan u ook flink belemmeren in uw dagelijkse doen. Of u een vergoeding of compensatie krijgt voor een stroomstoring is afhankelijk van de tijdsduur van de storing. U krijgt namelijk alleen een vergoeding wanneer de stroomstoring langer dan 4 uur heeft geduurd. Op deze pagina kunt u meer informatie vinden over schadevergoedingen na stroomstoringen.
Kan ik zelf mijn netbeheerder kiezen?
Nee, dit is niet mogelijk. Per woongebied is één netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van het energienetwerk. U verandert dus alleen van netbeheerder wanneer u verhuist naar een gebied waar een andere netbeheerder actief is. Meer weten? Lees hier meer over de verschillende Nederlandse netbeheerders.
Moet ik mijn verhuizing ook melden bij mijn netbeheerder?
Nee, dit hoeft u niet te doen. Uw energieleverancier zorgt voor de administratieve afwikkeling van uw verhuizing. Deze zal uw nieuwe aansluiting ook melden bij de desbetreffende netbeheerder.
Opzeggen
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?
Wilt u bijvoorbeeld overstappen van energieleverancier en dus uw huidige energiecontract opzeggen? Let dan altijd op de eventuele voorwaarden van uw huidige energiecontract voordat u overstapt. In veel gevallen kunt u gratis opzeggen, maar het is ook mogelijk dat u met een opzegvergoeding te maken krijgt. Meer weten? Lees hier alles over het opzeggen van uw energiecontract.
Moet ik mijn energiecontract opzeggen als ik ga samenwonen?
Een energiecontract is gebonden aan een persoon, en niet aan een woonadres. Als u gaat samenwonen zal dus één van beide personen zijn of haar energiecontract moeten opzeggen. Het opzeggen van het energiecontract kan vaak telefonisch of eenvoudig online. Kijk op de website van uw energieleverancier voor meer informatie.
Moet ik mijn energiecontract opzeggen bij een scheiding?
Als u samenwoont dan staat het energiecontract op één naam, en niet op één adres. Na een scheiding blijft dit energiecontract gewoon lopen op dat adres, ongeacht of iemand er blijft wonen en wie het is. Als u gaat scheiden zal de partner zonder energiecontract zelf een energiepakket moeten afsluiten. Wanneer er wordt verhuist moet dit worden aangegeven bij de energieleverancier.
Moet ik mijn energiecontract opzeggen bij overstappen?
Wanneer u gaat overstappen naar een andere energieleverancier dan hoeft u niet zelf uw energiecontract op te zeggen. Tegenwoordig regelt uw nieuwe energieleverancier alle administratieve rompslomp. U hoeft alleen eenmalig uw meterstanden door te geven.
Moet ik mijn energiecontract opzeggen bij een verhuizing?
U hoeft uw energiecontract tijdens een verhuizing niet op te zeggen, in principe verhuist uw energiecontract gewoon mee. Een energiecontract is namelijk persoonsgebonden en niet adresgebonden. Wanneer u gaat verhuizen is het wel slim om opnieuw energieprijzen te vergelijken, en kan namelijk een hoop veranderen in uw verbruik. Wanneer u naar groter huis gaat zal u meer gas verstoken, en wanneer u met minder personen gaat wonen zal u bijvoorbeeld minder stroom verbruiken. En gaat u samenwonen? Dan zal één van beide het energiecontract op moeten zeggen.
Zorg wel altijd dat als u gaat verhuizen dat u uw verhuizing op tijd doorgeeft aan uw energieleverancier.
Moet ik mijn energiecontract opzeggen bij emigratie?
Ja, wanneer u gaat emigreren dient u uw energiecontract op te zeggen. Een energiecontract is persoonsgebonden, en niet adresgebonden. U zult dus zelf het energiepakket moeten opzeggen om nare rekeningen in de toekomst te voorkomen.
Overstappen
Hoe werkt het overstappen van energieleverancier?
Overstappen van energieleverancier is tegenwoordig heel eenvoudig en kan al in enkele minuten geregeld zijn. Aanmelden doet u eenvoudig en snel online via een website als de onze. Na uw aanmelding regelt uw nieuwe energieleverancier al het overige werk zoals het opzeggen van uw huidige energiecontract.
Wanneer u nog geen slimme energiemeter heeft dan moet u wel eenmalig uw meterstanden doorgeven. Dit zodat een juiste eindafrekening door uw huidige leveranciers gemaakt kan worden. Huishoudens die al een slimme meter hebben hoeven dit niet te doen, de meterstanden kunnen dan op afstand uitgelezen worden.
Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt naar mijn nieuwe energieleverancier?
Over het algemeen kan een overstap in ongeveer één maand geregeld zijn. Het is wel mogelijk dat uw nieuwe energieleverancier rekening houdt met de afloopdatum van uw oude energiecontract, in dit geval kan het langer duren dan 1 maand. In deze gevallen zal uw nieuwe energieleverancier u tijdig op de hoogte stellen van de definitieve overstapdatum.
Zijn er kosten verbonden aan het overstappen van energieleverancier?
Ja, het overstappen naar een andere energieleverancier kost u niks. Uw oude en nieuwe energieleverancier regelen onderling de afhandeling en administratie. Let wel op, heeft u nog een energiecontract lopen? Dan kunt u te maken krijgen met een opzegvergoeding, dit zijn kosten omdat u voortijdig uw energiecontract opzegt. In sommige gevallen betaald uw nieuwe leverancier deze boete. Lees hier meer over de overstapvergoeding.
Hoe vaak kan ik overstappen van energieleverancier?
Als consument mag u zo vaak switchen van energieleverancier als u zelf wilt. Bij het overstappen is het wel verstandig om te bekijken of u niet te maken krijgt met een overstapboete, deze boete kunt u opgelegd krijgen wanneer u voortijdig uw energiecontract opzegt. In veel gevallen is het verstandig om te wachten tot u kosteloos kunt overstappen, in sommige gevallen betaalt uw nieuwe energieleverancier de opgelegde overstapvergoeding.
Kan ik overstappen naar een ander energiepakket bij mijn eigen leverancier?
Energieleveranciers bieden vaak diverse verschillende energiepakketten. In sommige gevallen is het mogelijk dat een ander energiecontract voordeliger of beter is dan uw huidige energiecontract. In de meeste gevallen is het dan mogelijk om bij uw eigen leverancier te wisselen van energiepakket.
Voor meer informatie over deze specifieke vraag kunt u het beste bij uw huidige energieleverancier terecht, dit aangezien deze regels in veel gevallen kunnen verschillen.
Loont elk jaar overstappen van energieleverancier?
Over het algemeen is het zo dat elk jaar overstappen het goedkoopste is. Dit komt omdat u dan elk jaar kunt profiteren van een voordelige energie aanbieding. Ook uit meerdere onderzoeken blijkt dat elk jaar overstappen loont, loyale klanten betalen vaak het meest! Wilt u ook besparen op energiekosten? Maak dan ook de keuze om van energieleverancier te veranderen.
Kan ik na mijn online aanmelding nog annuleren?
Ja, dat kan. De bedenktijd bij koop op afstand is 14 kalenderdagen. Binnen 2 weken mag u uw aanmelding dus nog annuleren zonder opgaaf van reden. Deze regel is vanuit de overheid vastgelegd en dient ter bescherming van de consument. Dus komt u nog een betere aanbiedingen tegen binnen 14 werkdagen? Dan kunt u uw aanmelding ongedaan maken en overstappen naar het andere energiepakket.
Kan ik overstappen tijdens een verhuizing?
Wanneer u verhuist kunt u tegelijkertijd ook overstappen van energieleverancier. Wanneer u een energiecontract met een vaste loopduur heeft dan kunt u wel te maken met een overstapvergoeding. Is uw energiecontract al verlopen? Dan bent u vrij om kosteloos over te stappen naar een ander energiebedrijf. Hierbij moet u wel rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen, deze is wettelijk vastgelegd.
Wanneer ontvang ik de eindafrekening?
Wanneer u gaat verhuizen zal u na uiterlijk 2 maanden na uw definitieve verhuizing een eindafrekening ontvangen van uw energieleverancier. Wanneer u de eindafrekening ontvangt is het altijd belangrijk om de gegevens en eindmeterstanden te controleren. Als iets niet klopt kunt u in beklag gaan bij uw energieleverancier.
Tarieven
Wanneer gelden de piek- en daluren?
De piek- en daluren voor energie zijn afhankelijk van het netwerkbedrijf in uw regio. Bij bijna alle netbeheerders geldt het daltarief van 23:00 tot 07:00 op doordeweekse dagen, in het weekend en op officiële feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg start het daltarief eerder, namelijk om 21:00.
Vergelijkservice
Hoe verdienen jullie geld?
Wij verdienen op diverse manieren geld aan onze deze website.
Ten eerste worden er advertenties getoond op deze website via het Google advertentienetwerk. Hoe vaker deze advertenties getoond worden, hoe hoger ons vergoeding is.
Hiernaast hebben wij promotiedeals met diverse partijen die u op onze website vindt. Voor elke energiecontract of product dat via onze website wordt aangeschaft krijgen wij hierdoor een vergoeding. Deze vergoeding wordt gebruikt om ons platform te verbeteren en draaiend te houden.
Hoe volledig zijn jullie?
Normaliter kunt u tussen de 20 en 30 energieleverancier vergelijken via onze website. Helaas is het aanbod sinds de energiecrisis drastisch afgenomen. Ondanks dit proberen wij u altijd de beste vergelijkmogelijkheden te bieden.
Zijn jullie onafhankelijk?
Ja. Wij hebben geen speciale banden met specifieke energieleveranciers waardoor wij 100% objectief de markt kunnen vergelijken.
Verhuizen
Wanneer moet ik mijn verhuizing doorgeven?
Het is belangrijk om een verhuizing op tijd door te geven aan uw energieleverancier. In de meeste gevallen kan dit al vanaf 3 maanden voor de verhuisdatum, bij sommige energieleveranciers kan dit al vanaf 6 maanden van tevoren.
Wanneer u gaat verhuizen dan moet u minimaal twee weken van tevoren de verhuisdatum doorgeven aan uw energieleverancier, zo kan uw leverancier de administratie op orde maken en uw verhuizing op tijd verwerken.
Doorgeven verhuizing vergeten?
Bent u het doorgeven van uw verhuizing vergeten? Wacht dan niet langer en bel direct uw energieleverancier! Wanneer u echt te laat bent met het doorgeven dan zou het kunnen dat u in uw nieuwe woning nog geen energie geleverd krijgt. Ook zal uw huidige energielevering doorlopen aangezien uw verhuizing nog niet is verwerkt, ook dit kan extra kosten met zich meebrengen.
Voorschot
Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen?
Door het maandelijks betalen van een voorschot verspreid u uw jaarlijkse energiekosten over het hele jaar. De hoogte van het voorschotbedrag wordt door uw energieleverancier bepaalt op basis van onder andere het historische verbruik, de energietarieven en energiebelastingen.
Als consument kunt u vaak online of telefonisch een verzoek indienen om uw voorschotbedrag te verhogen of verlagen. De regels over het wijzigen van het voorschot veranderen per energieleverancier, deze kunt u het beste navragen of op de website opzoeken van uw huidige energiebedrijf. Hierbij is het wel zaak om uw voorschot niet te ver te verlagen, anders kunt u een hoge rekening ontvangen op het einde van het jaar.
Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?
Door middel van het voorschotbedrag betaalt u elke maand een klein deel van uw jaarlijkse energierekening. Het voorschotbedrag wordt aan het begin van het jaar geschat aangezien uw energieleverancier nooit precies weet hoeveel gas en stroom u gaat verbruiken. Het bedrag wat u betaald als voorschotbedrag wordt vastgesteld door uw energieleverancier en aan het einde van het jaar vergeleken met uw werkelijke verbruik. Het verschil tussen deze twee bedragen krijgt u terug of betaalt u extra. Lees hier meer over het voorschotbedrag.
Zakelijk
Kan ik online ook zakelijke energie vergelijken?
Ja, ook zakelijke energie kan eenvoudig online vergeleken worden. Veel energieleveranciers hebben op dit moment extra voordelige energie aanbiedingen voor de zakelijke markt. Door hier van te profiteren kunt u als ondernemer eenvoudig enkele honderden euro’s per jaar besparen. Daarnaast is het vanaf binnenkort ook mogelijk om zakelijke energiepakketten met een vergelijkingsmodule te vergelijken. Meer weten? Lees hier meer over het vergelijken van zakelijke energie.
Wat is de bedenktijd op zakelijke energiecontracten?
In principe heeft u als zakelijke klant geen recht op een bedenktijd, alleen consumenten kunnen terugvallen op 14 dagen bedenktijd. In sommige gevallen geven energieleverancier deze bedenktijd wel. Of dit zo is in uw geval, kunt u terug vinden in de algemene voorwaarden van uw energiepakket. Kunt u hier niets vinden? Neem dan contact met uw energieleverancier op! Deze kan u het beste helpen met specifieke vragen of voorwaarden en opzegregels.