Waarborgsom energieleverancier


In sommige gevallen is het mogelijk dat uw nieuwe energieleverancier een waarborgsom vraagt. In sommige gevallen liggen deze waarborgsommen erg hoog. Daarnaast wordt in diverse gevallen slecht uitgelegd waarom er een hoge waarborgsom gevraagd wordt. Waarom sommige energieleverancier dit doen leggen wij hieronder uit.

 

De waarborgsom in het kort;

Met de waarborgsom probeert een energieleverancier zich in te dekken voor het mislopen van inkomsten. U betaalt een waarborgsom bij een spoedaanvraag of wanneer blijkt dat u een risico klant bent. De volgende redenen komen momenteel het meest voor;

  • U hebt schulden of betalingsproblemen (gehad).
  • Uw naamgenoot heeft schulden of betalingsproblemen.
  • Er loopt een spoedaanvraag aangezien u bij uw vorige energieleverancier wordt afgesloten.
  • U verhuist naar een adres waarvan de oude bewoner schulden of betalingsproblemen had.
  • U gaat verhuizen naar een wijk met veel risicoklanten.

Een waarborgsom kan wel oplopen tot €1000,00 en kan alleen voorkomen worden wanneer u zelf onderzoek laat doen naar uw betalingsmogelijkheden. Lees hieronder meer over deze procedure, een spoedaanvraag, uw kredietscore en de verwerkingstijd van spoedaanvragen.

 

Zekerheid over betaling

Het is voor energieleverancier per wet mogelijk om een waarborgsom te vragen. Dit doen diverse energiebedrijven zodat ze meer zekerheid hebben. Zo weten ze namelijk dat u voldoende vermogen heeft om de komende energierekeningen te betalen. Ook is het voor energieleveranciers mogelijk om een bankgarantie te vragen. Dit mag overigens alleen als uw betalingsgedrag hier voldoende aanleiding toe geeft. Op deze manier hebben energiebedrijven meer zekerheid dat ze daadwerkelijk betaalt worden voor de geleverde stroom en gas.

 

Waarborgsom energieleverancier

Een waarborgsom van uw energieleverancier kan oplopen tot honderden euro’s!

 

Betalingsgedrag

Bij twijfels schakelen energieleveranciers externe bedrijven in om uw betalingsgedrag te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek wordt uw kredietscore berekend aan de hand van diverse gegevens waaronder betalingsproblemen uit het verleden. Hierbij wordt gekeken naar uw naam of uw adres. Wanneer deze kredietscore slechts uitvalt mag de energieleverancier een waarborg vragen. Het in overigens niet toegestaan om u als nieuwe klant te weigeren. Bij andere abonnementen, zoals bijvoorbeeld voor uw smartphone, is dit eventueel wel mogelijk.

 

Uitleg kredietcheck door de Consumentenbond

In onderstaande video krijgt u meer uitleg over de kredietcheck. Hebt u zelf ook problemen met een slechte kredietscore? Neem dan eens contact op met de Consumentenbond.

 

Waarborgsom steeds gebruikelijker

Uit meldingen bij diverse consumentenorganisaties blijkt dat er steeds vaker naar een waarborgsom gevraagd wordt. En aangezien de kredietcheck niet heel nauwkeurig is komt het ook steeds vaker voor dat energieleveranciers onterecht hoge waarborgsommen vragen. De Consumentenbond heeft daarom het meldpunt “de dupe van je data” geopend. Bij dit meldpunt kunt u melding maken als u vindt dat u een onterecht hoge waarborgsom moeten betalen.

 

Negatieve kredietcheck ongedaan maken

Wanneer u het niet eens bent met uw negatieve kredietcheck kunt u uw recht van inzage eisen. Zo krijgt u inzicht in de redenen waarom u een negatieve score hebt. Wanneer u ziet dat gegevens niet kloppen, kunt u tevens eisen dat deze aangepast worden (na overleg van bewijs). Op deze manier is het mogelijk om uw negatieve kredietscore om te buigen naar een positieve kredietscore. Waardoor eventuele weigeringen of waarborgsommen in de toekomst voorkomen kunnen worden.

 

Waarborg bij spoedaanvraag

Tijdens een spoedaanvraag wordt u vaak ook geconfronteerd met een waarborgsom. Dit komt omdat er in dit geval vaak al sprake is van een betalingsachterstand. Deze waarborgsom ligt momenteel al snel tussen de €200,00 en €1000,00. Een bedrag wat voor veel mensen niet zomaar op tafel te leggen is. Om deze reden adviseren wij altijd goed te letten op deze waarborgsom, anders kan de spoedaanvraag namelijk snel tot een eind komen. Check in onderstaande tabel hoe hoog de waarborgsom bij de diverse energieleverancier is. Daarnaast vindt u ook de gemiddelde verwerkingstijd van een spoedaanvraag in de tabel.

EnergieleverancierWaarborgVerwerkingstijd
Anode€500,001 werkdag
Budget Energie€200,00 p.p.min. 25 dagen
DELTA€300,00 p.p.< 1 werkdag
EON€400,00 p.p.< 5 werkdagen
Eneco€400,003 - 5 werkdagen
Energiedirect.nl€750,00< 3 werkdagen
Energieflex€400,00 p.p.< 1 werkdag
ENGIE€450,00 p.p.< 2 werkdagen
Essent€250,00 p.p.< 2 werkdagen
Greenchoice€200,00 p.p.< 2 werkdagen
Huismerk Energie€750,00 (max.)< 2 werkdagen
NLE1x maandbedrag> 1 maand
Nuon€575,00< 2 werkdagen
Oxxio€400,00+/- 2 weken
Pure Energie€300,00 p.p.+/- 2 weken
Qurrent€400,00 p.p.3 - 5 werkdagen
Vandebron€400,00 p.p.< 2 werkdagen
Vrijopnaam€500,00 p.p.< 2 werkdagen

 

Energieleveranciers zonder waarborgsom

Wanneer u een spoedaanvraag inzet of een negatieve kredietscore hebt zult u altijd te maken krijgen met een waarborgsom. Er zijn dan ook geen energieleveranciers zonder een waarborgsom bij risicoklanten. Energieleveranciers mogen u niet weigeren, maar een flinke waarborgsom vragen is wel wettelijk toegestaan. Kunt u aantonen dat u toch voldoende krediet hebt? Dan is het mogelijk dat uw energieleverancier de waarborgsom laten zitten.

 


Energie vergelijken via Goedkope Energie en Gas.nl

Met onze energievergelijker kunt u eenvoudig de beste energie aanbiedingen vergelijken en overstappen naar goedkope energie. Stap ook over en ontvang een gratis tablet, korting op stroom of een leuk welkomstcadeau! Meer weten? Bekijk hier alle energie informatie pagina’s of bekijk hier de FAQ.