Kiezen voor zakelijke energie voor uw eenmanszaak?

Veel ZZP’ers / ondernemers vragen zich af of ze wel zakelijke energie moeten afsluiten voor hun eenmanszaak. Dit is begrijpelijk want de energiemarkt lijkt soms behoorlijk ingewikkeld. Daarnaast is het niet alleen belangrijk om te weten of u zakelijke energie moet afnemen voor uw eenmanszaak. Maar het is ook belangrijk om te weten waar u zo al op moet letten. Vandaar dat wij het u hieronder uitleggen.

 

Zakelijke energie is goedkoper voor een eenmanszaak

Over het algemeen is het kiezen voor zakelijke energie op uw privéadres gunstiger. Wanneer u kiest voor zakelijke energie kunt u namelijk vaak lagere tarieven afdwingen bij uw energieleverancier. Hierbij geldt vaak hoe meer energie u verbruikt, en hoe langer u het contract laat lopen, hoe voordeliger de tarieven worden. Als eenmanszaak mag u maximaal een elektriciteitsaansluiting hebben die kleiner of gelijk is aan 3 x 80 ampère. Anders valt u in de categorie grootzakelijke verbruiker. Daarnaast mag uw gasmeter die groter zijn dan 25G. Voor grootzakelijke en kleinzakelijke klanten gelden andere prijzen en regels. Vandaar dat dit belangrijk is bij het afsluiten van uw energiecontract.

 

Voorwaarden minder gunstig

Ondanks dat de tarieven voor ZZP’ers vaak lager liggen zitten er ook nadelen aan een zakelijk energiecontract. Zo zijn de voorwaarden voor een ondernemer minder gunstig. Wanneer u een opzegvergoeding moet betalen ligt deze bijvoorbeeld vaak beduidend hoger. Daarnaast heeft u geen recht op de wettelijke bedenktijd die consumenten ontvangen. Om deze reden riep de Autoriteit Consument & Markt (ACM) energieleveranciers onlangs op geen zakelijke energiecontracten meer te sluiten met ZZP’ers die op hun woonadres energie voornamelijk privé gebruiken. Heeft u graag ook de beste bescherming? Sluit dan een regulier contract af op uw woonadres.

 

Betere service voor zakelijke energie eenmanszaken

Een andere reden om zakelijke energie af te sluiten op uw privéadres is de service. Als zakelijke klant ontvangt u bij uw energieleverancier vaak sneller en betere service. Dit komt omdat veel energieleverancier minder zakelijke klanten hebben en meer waarde hechten aan zakelijke klanten. Dit komt onder andere omdat deze klanten vaak meer geld in het laatje brengen. Hierdoor kunt u dus rekenen op efficiëntere service en kortere wachttijden bij vragen of problemen!

 

Let op de totale kosten

Wanneer u energie gaat vergelijken voor uw eenmanszaak dan moet u goed letten op de presentatie van de kosten. Zo is het mogelijk dat de kosten anders worden weergegeven voor ondernemers dan voor particuliere. Sommige energieleveranciers tonen bijvoorbeeld niet direct de bijkomende kosten zoals administratiekosten en BTW. Houdt hiermee rekening tijdens het vergelijken van zakelijke energieprijzen. Zeker zijn dat u weet wat u gaat betalen? Maak dan gebruik van onze zakelijke energievergelijker. Hiermee vergelijkt u altijd op basis van All-in-kosten. Hierdoor komt u niet voor vervelende verrassingen te staan!

 

 

Vaste of variabele tarieven kiezen?

Als ondernemers kunt u zelf kiezen of u een contract met vaste of variabele tarieven afsluit. Wij raden ondernemers en eenmanszaken vaak aan om te kiezen voor vaste tarieven. Zo weet u namelijk precies wat u tijdens gehele looptijd gaat betalen. Dit is handig voor bijvoorbeeld uw administratie en het berekenen van uw winstmarge.

Blijft u graag toch flexibel? Omdat u bijvoorbeeld niet zeker bent hoe lang u nog blijft ondernemen? Dan kan het verstandig zijn om een variabel tarief met een variabele looptijd te kiezen. Dit energiecontract is namelijk makkelijker op te zeggen wanneer u stopt met ondernemen.

 

Kiezen voor zakelijke energie voor uw eenmanszaak?

 

Kosten zakelijke energie eenmanszaak aftrekken

Als ZZP’er met een eenmanszaak is bij thuiswerken mogelijk om een deel van uw energiekosten en BTW af te trekken. Wilt u hier gebruik van maken? Dan moet u wel aan enkele voorwaarden of verplichtingen voldoen. Zo moet uw adres onder andere zijn ingeschreven in het register van de KvK. Daarnaast kijkt de Belastingdienst onder andere naar uw zelfstandigheid en uw gerealiseerde omzet. Ook is het over het algemeen nodig dat uw werkruimte een eigen op- of ingang heeft. Wilt u hier meer over weten? Raadpleeg dan de website van de Belastingdienst of uw belastingadviseur / boekhouder.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave