Nuon stopt met opleggen onterecht hoge waarborgsommen


Energieleverancier Nuon komt met een maatregel om het aantal onterecht hoge waarborgsommen terug te brengen. Dit doet het na een gesprek met de Consumentenbond dat veel klachten binnenkreeg via het speciaal opgerichte meldpunt ‘’De dupe van data’’.

 

Kredietscore

Energieleverancier bepalen aan de hand van uw kredietscore of u in aanmerking komt voor een waarborgsom. Hiervoor kloppen Nederlandse energieleveranciers aan bij kredietinformatiebureaus zoals Focum, Experian en EDM. Deze bureaus geven een indicatie af en bepalen dus of u een hoge waarborgsom moet betalen. Deze waarborgsommen kunnen in diverse gevallen wel oplopen tot €750,00.

 

Maatregel

Nuon heeft laten weten dat het één van de criteria die vaak een negatieve kredietscore veroorzaakt heeft laten vervallen. Hierbij gaat het om de zogenoemde regioscore. Dit is een score die uw kredietwaardigheid bepaalt op basis van uw woonadres. Deze regioscore is niet nauwkeurig genoeg en zorgt in veel gevallen voor een onterecht hoge waarborgsom.

Naast deze maatregel zal Nuon klanten ook beter gaan informeren over hun waarborgsom. Dit zal het onder andere doen via de klantenservice, verkopers, websites en een brief die verzonden zal worden.

 

Nuon stopt met opleggen onterecht hoge waarborgsommen

Waarborgsommen kunnen binnen de energiemarkt oplopen tot wel €1000,00!

 

‘’De dupe van data’’

Het meldpunt ‘’De dupe van data’’ opende de Consumentenbond in november 2016. Tot nu toe kreeg de consumentenorganisatie ruim 50 meldingen over hoge waarborgsommen en de slechte informatievoorziening hieromheen. Hierbij viel op dat vooral Nuon en Vandebron veel genoemd werden in combinatie met klachten. Om deze reden riep de Consumentenbond beide bedrijven op om maatregelen te nemen. Ook Vandebron heeft reeds wijzigingen gemaakt in diverse procedures. De Consumentenbond heeft via de branchevereniging Energie Nederland alle energieleverancier aangesproken om het proces te herzien.

Hebt u zelf ook problemen met een negatieve kredietscore? En kunt u hierdoor bijvoorbeeld geen abonnement afnemen bij een specifieke telecomaanbieder? Dan kunt u uw klachten nog de komende tijd doorgeven via het meldpunt op de website van de Consumentenbond.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.