Pas op voor misleidende (telefonische) energieverkopers


Pas op voor misleidende (telefonische) energieverkopers

Het afgelopen jaar komt er steeds meer nieuws naar buiten omtrent malafide energieverkopers. Ook via onze vergelijkingswebsite krijgen we steeds meer signalen dat zowel consumenten als ondernemers voor de gek worden gehouden. Om de problemen beter in kaart te krijgen is de Autoriteit Consument & Markt een onderzoek begonnen. Zo deed de waakhond afgelopen week nog een inval bij Vattenfall. Hierbij ging het om het kantoor in Weesp waar de Sales Force gevestigd is. Tijdens de inval werd er onder andere gezocht naar bewijs voor misleiding. Daarnaast werden diverse verkopers ondervraagt.

 

‘’Ik ben zojuist gebeld door Nick. Hij kon mij een korting geven op mijn energierekening omdat ik zzp-er ben. Ik gaf aan dat ik geen hoofdbewoner ben en dat ik geen belangstelling heb voor zijn aanbieding. Bovendien gaf ik aan dat ik zijn verhaal ook niet echt geloofwaardig vind. Ik ben namelijk budgetbeheerder en bewindvoerder en ben derhalve scherp op deze telefoontjes. Voor mijn cliënten en voor mezelf. Hierop kreeg ik nog een sneer van meneer Nick en gooide hij de hoorn op de haak. Kortom als Nick echt bij u werkt (dat trek ik al in twijfel), lijkt het mij verstandig hem nog even weer op cursus te sturen. Uw bedrijf zet hij in een kwaad daglicht en ik vraag me af of dat de bedoeling is.’’ voorbeeld van een van de vele meldingen die wij hebben ontvangen.

 

Volop misleiding door deur-aan-deurverkopers

Begin 2019 werd er al door het Algemeen Dagblad bericht over misleidende deur-aan-deurverkopers van energieleverancier Vattenfall. Een voormalig verkoper klapte uit de school en liet tegenover de krant weten zichzelf te zien als ‘’oplichter in dienst van Vattenfall’’. Zo zouden de verkopers met opzet verkeerde tarieven of te hoge kortingen aan de deur beloven. Deze misleiding kwam onder andere voort uit bonussen of cadeaus die werden uitgedeeld aan topverkoper. Daarnaast konden verkopers die te weinig klanten aanbrachten vertrekken.

 

Verkeerde verkooppraktijken

Naast de foute deur-aan-deur verkoop werd er later dit jaar ook bericht over malafide verkopers die consumenten opscheepte met zakelijke energiecontracten. Deze zakelijke contracten boden geen bedenktijd en veel hogere opzegvergoedingen. Hierdoor kwamen consumenten met torenhoge kosten te zitten. Deze verkeerde praktijken gingen zelfs zo ver dat mensen in de schuldhulpverlening nog verder in de problemen werden gebracht.

 

Improvers

De voormalige verkooptak van energieleverancier Essent, Improvers, werd ook al eerder gelinkt met malafide verkooppraktijken. Zo werden mensen volop verkeerd voorgelicht en gefraudeerd. Onlangs werd het gehele bedrijf stil gelegd in verband met de problemen. Zo werd de bedrijfscultuur omschreven als ‘’verrot’’ en de omgang met klanten ‘’schokkend’’.

 

Foute telefonische verkoop

Ook via onze vergelijkingswebsites krijgen we steeds meer meldingen over malafide verkooppraktijken en onbeschofte verkopers. Zo is de domeinnaam van één van onze websites zeer gelijk aan dat van een bedrijf dat zich bezig houdt met de telefonische verkoop van energiecontracten. Om deze reden komen ook diverse klachten bij ons binnen. Sommige mensen kiezen namelijk het verkeerde resultaat in Google aan. Tussen de klachten vinden wij vele aanwijzingen dat er volop wordt misleid door telefonische verkopers. Zo worden mensen onder andere voorgelogen om maar een nieuw energiecontract aan te kunnen smeren;

 

‘’Ik ben op 4 juni gebeld door een call center die gaf aan dat ze via van jullie waren en omdat wij al meer dan één via hun energie contract hebben en als we blijven we een cashback van €100,- zouden krijgen. Ik heb aangegeven dat ik pas ben overgestapt naar Budget Energie en dat het in mijn geval niet mogelijk is ivm boetes. Ze gaf aan dat NLE en Budget Energie samen één bedrijf zijn en dat ik niet 2 energiebedrijven heb. Maar ik ben er nu achter gekomen dat ze wel dergelijk 2 bedrijven zijn en dat ik nu in contract ben met 2 energiebedrijven wat absoluut niet de bedoeling is. Graag wil ik hier een oplossing voor. Ik heb geen cashback gehad en wil op dit moment bij Budget Energie blijven omdat zij mijn overstap hebben geregeld van Eneco naar hun en mij de boete gaan vergoeden.’’

 

Ook worden consument bedonderd door te zeggen dat het niet om een overstap gaat. Dit terwijl mensen daadwerkelijk wel een nieuw contract aangaan met een andere energieleverancier.

 

‘’Ik werd laatst gebeld door Sasja van Deen, hij zei heel duidelijk nee mevrouw dit gaat niet over een overstap. Wij mogen de tarieven die lager geworden zijn voor u aanpassen. Nee geen overstap! Na veel heen en weer gepraat en gevraag van mijn kant omdat ik het niet geloofde en zijn overredingskracht en maar zeggen dat het geen overstap was maar aanpassing ben ik akkoord gegaan. Nadat ik al doodmoe van het gesprek was werd een bandopname gemaakt en moest ik steeds akkoord zeggen.  In die bandopname werd nooit de naam van nle genoemd. Wat krijg ik nu een contract met nle. Dus toch een overstap. Ik snap er niets meer van. Ik voel me in de maling genomen. Hier klopt niets van. Ik wil dit contract niet !!! Ik vertrouwde die van Deen.  Vertrouwen beschaamd.  Toch een overstap.’’

 

En of dit nog niet genoeg is worden ook veel mensen onvriendelijk behandeld. In sommige gevallen is het zelfs zo erg dat mensen zich ”gedwongen” voelen om akkoord te gaan met een nieuw contract.

 

‘’Ik ben vanavond gebeld door 1 van uw medewerkers Jeroen. Ik werd gedwongen om akkoord te gaan met een contract door een grove mond te geven en te dwingen om akkoord te gaan omdat er geen andere alternatief is naar zijn mening. En er ontstaat geen boete wat wel het geval is een overstapvergoeding . Hij heeft mij verleid om de praatjes hen en om de grote mond heen wist hij mijn gegevens te komen met een smoes moest ik ja zeggen met het contract. Ik wil bij Budgetenergie blijven. Dit contract hieronder wil ik ontbinden.’’

 

In veel gevallen doen de verkopers vaag over namens wie ze bellen. Daarnaast zijn ze erg opdringerig waardoor veel gebelde zich overdonderd voelen.

 

‘’Gister ben ik gebeld door een van jullie sales mensen, waarbij totaal niet duidelijk was namens wie ze nou belde, om mij een nieuw abonnement door de neus te boren. Ik heb hier helemaal geen interesse is, maar zij deed alsof ik moést overstappen omdat Nuon wordt overgenomen. Bij deze wil ik jullie dus vragen mijn overstappen naar NLE niet te activeren. NLE is hier van op de hoogte en ook heb ik Nuon laten weten dat ik helemaal niet wil opzeggen. Ik hoop dat jullie dit zsm kunnen stoppen en mij vervolgens niet meer bellen over dit soort dingen.’’

 

Onderzoek ACM

Ook de ACM heeft reeds honderden klachten ontvangen van gedupeerde. Hierbij ging het onder andere om verkopers die het energieverbruik veel lager voorspiegelde dan de werkelijkheid. Hierdoor leken de maandelijkse kosten erg laag, maar al snel zouden de overstappers merken dat dit niet klopten. Ook werden zogenaamde overnames gebruikt om mensen over te halen over te stappen.  Hierover zei ACM-woordvoerder Jeroen Nugteren  het volgende; “In sommige gevallen zeiden verkopers dat de energieleverancier van de klant was overgenomen en dat ze moesten overstappen, terwijl dat helemaal niet waar was.”

 

Ongevraagde verkoop; Wat te doen?

Wordt u zelf benaderd door een verkopers aan de deur of per telefoon? Dan raden wij u aan dit zo snel mogelijk af te kappen. Binnen de energiemarkt is er namelijk een onredelijke hoeveelheid foute verkopers. Bent u reeds benadeeld door een foute verkoper? Dan raden wij u aan dit te melden. Dit kan onder andere via ACM ConsuWijzer.

Wilt u toch overstappen maar niet via een verkoper? Dan raden wij u aan gebruik te maken van het brede scala aan betrouwbare vergelijkingswebsites. Zo kunt u eenvoudig zelf berekenen waar u het goedkoopste uit bent.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.