Energierekening duidelijker en eenvoudiger te controleren

Door streng toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn energierekeningen de afgelopen tijd duidelijker en eenvoudiger te controleren geworden. Volgens de ACM voldoen na enkele waarschuwingen nu eindelijk alle energieleveranciers aan de belangrijkste uitgangspunten. Hierdoor is het voor consumenten minder lastig om inzichtelijk te krijgen welke kosten zij hebben gemaakt, en wat voor effect prijswijzigingen op hun energierekening hebben gehad. Dit zorgt ervoor dat consumenten uiteindelijk beter kunnen controleren of de aangeboden energierekening juist is.

 

Succesvol toezicht door de ACM

Afgelopen jaar heeft de ACM onderzoek gedaan naar de energierekeningen van 40 energieleveranciers. Uit dit onderzoek bleek dat 16 energieleveranciers niet voldeden aan de gestelde uitgangspunten door de ACM. Daarnaast waren er ook nog eens 21 energieleverancier die kleine aanpassingen moesten verrichten. Diverse energieleverancier hebben de kritiek snel opgepakt maar en waren ook 3 energieleveranciers die hun zaken zo slecht op orde hadden dat de ACM hen onder last van een dwangsom forceerde verbeteringen door te voeren. Mede door deze stap hebben de energieleveranciers, waaronder Robin Energie en Fenor, hun energierekening tijdig verbeterd. Mede door deze voorgestelde verbeteringen, en de juridische maatregelen, voldoen nu alle 40 energieleveranciers aan de gestelde voorwaarden van de ACM.

 

‘’Energie is voor veel huishoudens een belangrijke kostenpost. Daarom vinden wij het belangrijk dat consumenten een duidelijke rekening krijgen die ze kunnen controleren. Dit helpt consumenten ook in het gesprek met hun energiebedrijf wanneer de rekening onverwacht hoog uitvalt.’’ aldus Bernadette van Buchem, Directeur Consumenten bij de ACM.

 

Duidelijkere informatie in hele keten

De ACM heeft zich de afgelopen tijd ingespannen om het voor consumenten eenvoudiger te maken informatie duidelijk te krijgen tijdens de hele keten. Hierbij gaat het om het eerste aanbod, het energiecontract en de uiteindelijke energierekening. Alleen door deze zaken op orde te krijgen kunnen consumenten duidelijk vergelijken welk aanbod nou echt voordelig is. Daarnaast is het alleen op deze manier voor consumenten mogelijk om hun energierekening te controleren. Tijdens het onderzoek heeft de ACM overigens niet gekeken of de energierekeningen feitelijk juist waren.

Tip: Hoe kan ik controleren of mijn energierekening klopt?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave