Vattenfall opzeggen – hoe gaat dat in zijn werk?

Bent u momenteel klant bij energieleverancier Vattenfall? En wilt u uw energiecontract opzeggen? Kies dan voor de meest eenvoudige manier om dit te doen. Wat voor u het makkelijkste is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Wilt u overstappen naar een andere energieleverancier? Dan hoeft u Vattenfall niet zelf op te zeggen. Dit kunt u namelijk laten doen door uw nieuwe energieleverancier. Dit scheelt u weer kostbare tijd en energie. Heeft u helemaal gaan energie meer nodig? Dan is het wel zaak dat u zelf uw contract opzegt. Hoe u dit kunt aanpakken? Dat leggen wij hieronder uit!

 

Geen energieleverancier meer nodig

Heeft u geen energieleverancier meer nodig? Dat kan. Dit is vaak het geval wanneer u gaat samenwonen met iemand of wanneer u gaat emigreren. Ook in het geval van een overlijden binnen de familie kan het zijn dat er geen levering meer nodig is. In dat geval moet u zelf Vattenfall opzeggen. Dit kunt u eenvoudig en snel doen door contact op te nemen met de klantenservice. De klantenservice van Vattenfall kunt u bereiken via het telefoonnummer 020-8920255. Dit telefoonnummer is doordeweeks te bereiken tussen 08:00 en 22:00 uur. Per telefoongesprek worden alleen uw gebruikelijk belkosten in rekening gebracht. U betaalt dus geen extra kosten voor de dienstverlening van Vattenfall.

U kunt overigens uw opzegging ook per brief verzenden. Dit is soms handig zodat er extra bewijs is bij problemen. Verstuur uw opzeggingsbrief naar de Vattenfall Klantenservice. Adresseer uw poststuk naar het volgend adres; Postbus 40021, 6803 HA te Arnhem. In uw brief hoeft u alleen te vermelden dat u uw overeenkomst wilt stopzetten. Zorg ook dat u uw adresgegevens en uw klantnummer vermeldt. Zegt u uw energiecontract voortijdig op? Houd dan rekening met een eventuele opzegboete.

 

Overstappen naar een andere energieleverancier

Heeft u wel nog energie nodig maar bent u gewoon niet te tevreden met de service of tarieven van Vattenfall? Dan is het een slimme keuze om over te stappen naar een andere energieleverancier. Dit is heel eenvoudig geregeld en kan u ook nog eens een hoop geld besparen. Ook zal uw nieuwe energieleverancier u contract met Vattenfall opzeggen. Hier hoeft u zelf dus geen tijd aan te besteden. Tijdens het aanmelden bij uw nieuwe energieleverancier hoeft u alleen aan te geven dat u momenteel klant bent bij Vattenfall. Wanneer u dit doet zal uw nieuwe aanbieder uw contract met Vattenfall stopzetten. Wel zo handig!

 

Kies uw nieuwe energieleverancier!

Wilt u Vattenfall opzeggen en direct overstappen naar een andere energieleverancier? Maak dan gebruik van onze handige energievergelijker. Met onze energievergelijker vindt u namelijk eenvoudig de beste deal voor uw persoonlijke situatie. Voer uw energieverbruik in en check direct welk energiepakket het beste bij uw verbruik past. Hierbij kunt u eventueel filteren op energieleverancier, duurzaamheid en contractduur. Na het aanmelden bij uw nieuwe energieleverancier zal deze zorgen dat uw energiecontract bij Vattenfall wordt opgezegd. Dit kost niets extra’s en is gewoon een standaard service om het u makkelijk te maken.

 

 

Vattenfall klantenservice

U kunt Vattenfall altijd eenvoudig en snel opzeggen via de klantenservice. De klantenservice is op verschillende manieren te bereiken. Telefonisch, via de live chat op de website, per post of via social media. Het is allemaal mogelijk! Voor een opzegging is bellen in onze ogen het meest geschikt. U kunt de Vattenfall klantenservice op werkdagen bereiken tussen 08:00 en 22:00 uur. Hebt u liever persoonlijk contact? Bel hiervoor naar het telefoonnummer 0900-0808. Dit nummer is bereikbaar tussen 08:00 en 18:00. Hiervoor betaalt u alleen uw gebruikelijk belkosten. Vanuit het buitenland is dit nummer overigens ook te bereiken. Bel vanuit het buitenland naar +31 26 845 02 71. Bent u klant als ondernemer? Bel dan naar het nummer 020 89 20 255. Dan krijgt u direct contact met de Ondernemersdesk.

Ook kunt u ook gebruik maken van de live chat op de website van Vattenfall. Via de chat kunt u direct uw vraag stellen of uw verzoek tot opzegging doen. Hierna zal een medewerker u verder helpen. Naast de live chat en telefoon kunt u Vattenfall ook bereiken via diverse sociale kanalen. Medewerkers van Vattenfall zijn namelijk op werkdagen van 08:00 tot 21:00 uur aanwezig of Facebook en Twitter. Via Social Media kunt u overigens niet uw contract met Nuon opzeggen. Hiervoor kunt u dus echt het beste bellen.

Bezoekadres Vattenfall Nederland
Hoekenrode 8, Amsterdam-Zuidoost

Postadres
Postbus 40021, 6803 HA te Arnhem

 

Verhuizen

Gaat u verhuizen? Dan is het niet nodig om uw contract met Vattenfall op te zeggen. Uw energiecontract kan namelijk gewoon met u mee verhuizen. Zorg wel dat u uw verhuizing tijdig doorgeeft. Bij voorkeur 2 of 3 weken voor de sleuteloverdracht. Uw verhuizing doorgeven kan via het verhuisformulier op de website van Vattenfall. Vervolgens ontvangt u vanzelf bericht wanneer u de meterstanden van uw oude adres moet doorgeven. Op deze manier kan alles eenvoudig en snel administratief afgehandeld worden.

Een verhuizing is overigens wel een mooi moment om weer eens te kijken of het goedkoper kan. Zeker wanneer u verbruik wijzigt door uw nieuwe woning kan het slim zijn. De kans is namelijk groot dat u te veel gaat betalen.

 

Vattenfall opzegvergoeding

Wilt u uw overeenkomst voor stroom en gas met Vattenfall opzeggen? Hier zijn in principe geen kosten aan verbonden. Waar u wel rekening mee moet houden is een eventuele opzegvergoeding. Dit is een vergoeding die een energieleverancier in rekening kan brengen wanneer u uw overeenkomst voortijdig beëindigd.

Heeft u een overeenkomst met een vaste looptijd? En is nog niet de gehele contractduur afgelopen? Dan zal Vattenfall deze vergoeding in rekening brengen. De maximale hoogte van deze vergoeding wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vastgelegd.

 

Hoogte opzegvergoeding

Hoe hoog de uw opzegvergoeding bedraagt hangt af van diverse factoren. Zo is het systeem onlangs veranderd waardoor de ingangsdatum van uw energiecontract bepaald onder welk systeem u valt.

 

Energiecontracten afgesloten voor 1 juni 2023

De opzegvergoeding wordt gebaseerd op de resterende looptijd van uw contract. Hoe langer deze nog zou duren, hoe hoger de vergoeding. In onderstaande tabel kunt u aflezen hoe hoog de maximale vergoeding per product is.

Resterende looptijdMaximale kosten per product
0 - 18 maanden€50,00
18 - 24 maanden€75,00
24 - 30 maanden€100,00
Meer dan 2,5 jaar€125,00
Lees hier meer over de opzegvergoeding.

 

Energiecontracten afgesloten na 1 juni 2023

Is uw energiecontract afgesloten na 1 juni 2023? Dan valt u onder de nieuwe regels. Volgens de nieuwe regels mag Vattenfall de winst die het zou maken over de energie die het u nog zou leveren in rekening brengen. Ook wordt er gekeken naar de prijs waarvoor u het zou afnemen, en naar de huidige prijzen. Aangezien deze rekeningmethode vrij complex is zal ik een voorbeeld geven.

 

Voorbeeld nieuwe rekenmethode

Dhr. Pieters wil zijn energiecontract met Vattenfal opzeggen. Hij heeft dit contract afgesloten op 1 juli 2023. Volgens zijn contract betaalt hij €0,60 per kWh en €1,60 per kuub gas. Hij zegt dit energiecontract op 15 april 2024 op.

Op het moment van opzeggen zijn de energietarieven aanzienlijk lager. De stroomprijs is namelijk gedaald naar €0,50 per kWh en de gasprijs is gedaald naar €1,35 per kuub.

Dhr. Pieters heeft tot nu toe 2.400 kWh stroom verbruikt en 1.600 kuub gas. De energieleverancier had geschat dat Dhr. Visser in totaal 3000 kWh en 2000 kuub gas zou afnemen.

Aangezien Dhr. Pieters minder energie af neemt dan geschat en zijn contract eerder stop zet betaalt hij de volgende opzegvergoedingen:

  • stroom: €0,60 – €0,50 = €0,10 x 3.000 – 2.400 = €0,10 x 600 = €60
  • gas: €1,60 – €1,35 = €0,25 x 2.000 – 1.600 = €0,25 x 400 = €100

Volgens de vernieuwde rekenmethode zal Dhr. Pieters dus €160 opzegvergoeding moeten betalen. Volgens de oude rekenmethode was dit nog ”slecht’s €100.

Energie expert bij GoedkopeEnergieenGas.nl | Website | + berichten

Mijn naam is Koen Verkerk. Ik ben de website GoedkopeEnergieenGas.nl in 2014 gestart om mensen bewuster te maken van het geld dat men kan besparen door af en toe een blik te werpen op hun energiezaken. In de bijna 10 jaar dat ik al blog via deze website heb ik al duizenden mensen geholpen met een overstap. Daarnaast heb ik honderden artikelen geschreven over relevante vraagstukken.

Ik schrijf momenteel dagelijks over ontwikkelingen binnen de energiemarkt. Zo weet ik alles van de huidige gasprijs. Ook weet ik van alles over de gemiddelde kosten voor gas water en licht. Daarnaast vertel ik u hoe u eenvoudig energie kunt en besparen en waar de beste acties van dit moment zijn. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw persoonlijke situatie en kunt u flink geld besparen.

In mijn vrije tijd sport ik graag. Ik hou onder andere van wielrennen en boksen. Daarnaast doe ik graag leuke dingen met vrienden en familie en drink ik graag een goed glas whisky.

Heeft u een vraag over iets wat ik heb geschreven? Of over uw persoonlijke energiesituatie? Neem dan contact met mij op via email. Voor vragen over een specifiek onderwerp kunt u ook in onze F.A.Q. terecht.

Ook te bereiken via

LinkedIn

Twitter

Inhoudsopgave