Energieleveranciers kunnen 80 miljard verdienen door minder te verkopen


energienetwerk-tennet-netbeheerder-stroomkabels

Binnen de energiebranche kan veel geld verdiend worden aan producten en diensten gericht op energiebeheer en energiebesparing. Deze producten en diensten zullen in het jaar 2030 een totale geschatte waarde hebben van 65 tot 80 miljard euro.

Dat maakte consultancybureau Accenture en duurzaamheidsorganisatie CDP bekend in het rapport Low carbon, high stakes. Binnen het rapport stelde de organisaties dat er voor energieleveranciers wereldwijd in totaal 245 tot 380 miljard euro te behalen in de globale energietransitie. Tot 255 miljard euro daarvan betreft besparingen en vermeden energiekosten. Omzet uit duurzame elektriciteitsproductie loopt in potentie op tot meer dan 150 miljard euro.

“Beperkingen op de uitstoot van broeikasgassen en waterschaarste zijn een risico voor de huidige bedrijfsvoering en winstgevendheid van energiebedrijven”, zegt Peter Lacy, managing director bij Accenture Strategy. “Om concurrerend te blijven moet de industrie transformeren en de kansen van CO2-arme energiesystemen grijpen.”

Consumenten helpen energie te besparen

Energieleverancier moeten zich volgens Accenture en CDP meer positioneren als energiedienstverleners, die zich richten op het besparen van energie in plaats van op enkel de verkoop van stroom.

Het rapport noemt de slimme meter Toon van energieleverancier Eneco als voorbeeld. Deze slimme meter helpt huishoudens energie te besparen. Maar ook het organiseren van het terugleveren van energie uit de accu’s van elektrische auto’s, zoals Eneco test met autofabrikant Tesla, is volgens de organisaties belangrijk voor de toekomst. In deze nieuwe diensten liggen kansen voor 65 tot 80 miljard, respectievelijk 35 tot 45 miljard per jaar aan omzet.

Video: Slimme meter Toon van Eneco

Duurzame energie

Een andere optie is het investeren in duurzame energie. Voor grotere energieleveranciers met een aandeel van 90 procent duurzame energie in de leveringsmix is volgens de analisten ook in 2030 nog volop ruimte. Enel, een grote Italiaanse energieleverancier, is één van de spelers die inzetten op dit nieuwe business model. Waarvan de totale waarde in het jaar 2030 volgens het onderzoek kan oplopen tot wel 160 miljard euro.

Energieleverancier Vandebron

Het rapport van Accenture en CDP haalt de Nederlandse energie start-up Vandebron aan als voorbeeld voor een 3e businessmodel. Energieleverancier Vandebron acteert als digitale intermediair tussen kleine producten van groene energie, en Nederlandse consumenten. De huishoudens, die direct bij een energieboer naar keuze stroom bestellen, zijn zo niet duurder uit terwijl de producenten wel een hoger rendement op de investeringen behalen. Met deze werkwijze is volgens de analisten ongeveer 10 tot 20 miljard euro om te zetten.

Video: Duurzame energie van de bron

Flexibility manager

Hiernaast zien de analisten ook een transformatie tot flexibility manager, voor het effectief balanceren van vraag en aanbod bij energie, en het afvangen en hergebruiken van CO2 als kansrijke nieuwe businessmodellen voor het jaar 2030.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.