Energieleverancier Oxxio lanceert chatbot ‘O’


Oxxio App

Oxxio claimt een primeur, het is namelijk het eerste energiebedrijf met een chatbot. Het energiebedrijf lanceerde de chatbot, met de naam O, deze week. Door middel van chatbot O krijgen gebruikers inzage in hun energieverbruik. Daarnaast geeft de chatbot gebruikers ook persoonlijk advies op basis van bijvoorbeeld het energieverbruik. Oxxio ontwikkelde de chatbot in samenwerking met TamTam en CX Company, deze partijen integreerde de chatbot tevens in de reeds bekende Oxxio App.

Chatbot O analyseert onder ander het energieverbruik van gebruikers. Op basis hiervan geeft het meer uitleg over de Oxxio App en de huidige energiekosten. O haalt deze informatie onder andere op door middel van de (slimme) meterstanden. Gebruikers kunnen op deze manier tevens hun energieverbruik vergelijken met andere anonieme verbruikers.

Campagnematig communiceren

Joos Luteijn, Manager e-Business bij energiebedrijf Oxxio, licht toe aan Emerce: “Het doel is om het herhaalgebruik van de app te stimuleren. Daarom implementeren we bovendien Intercom om meer campagnematig richting onze appgebruikers te gaan communiceren.”

“We hebben ervoor gekozen om de klantdialoog te koppelen aan onze app en niet in de vrije ruimte, bijvoorbeeld in Facebook Messenger. Zou kunnen we de dialogen beter managen op geleverde kwaliteit.”

Nu te gebruiken

De nieuwe chatbot zit sinds enkele dagen in de Oxxio App. En volgens Luteijn reageren veel gebruikers erg positief. In de nabije toekomst zal Oxxio nog meerdere verbeteringen doorvoeren. Hierdoor wordt het onder andere mogelijk om het energieverbruik nog beter te analyseren. Daarnaast zullen gebruikers op termijn ook vragen kunnen stellen aan O.

Op dit moment maakt ongeveer 40 procent van alle Oxxio klanten gebruik van de App. Daarnaast gebruiken ook meer dan 75.000 niet klanten de handige Oxxio App. De App is zowel met als zonder slimme energiemeter te gebruiken.

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.