De Gedragscode Consument en Energieleverancier

De Gedragscode Consument en Energieleverancier

In de Gedragscode Consument en Energieleverancier wordt er uitgelegd waaraan een energieleverancier zich moet houden. Deze regels hebben bijvoorbeeld betrekking op het werven van klanten, het contact met de klanten of het aangaan, verlengen of het beëindigen van een overeenkomst. De Gedragscode Consument en Energieleverancier zorgt ervoor dat het vertrouwen van de consument in de geliberaliseerde energiemarkt wordt versterkt. Wanneer een energieleverancier de gedragscode toepast laat dit namelijk zien dat zij de klanten een eerlijke behandeling bieden. Als een energiebedrijf toe wilt passen dan moet het energiebedrijf een contract aangaan met Energie-Nederland. Het is dus niet verplicht om als energiebedrijf de Gedragscode Consument en Energieleverancier toe te passen. De Energiekamer is ingesteld als toezichthouder en zal in de gaten houden of energieleveranciers de Gedragscode Consument en Energieleverancier ook inderdaad toepassen en naleven.

 

Ontstaan Gedragscode Consument en Energieleverancier

Sinds 1 juli 2015 is de nieuwe Gedragscode Consument en Energieleverancier van kracht. Deze gedragscode was al reeds aanwezig maar is geëvalueerd en geüpdatet op basis van nieuwe ontwikkelingen binnen de markt en veranderende wetgeving.  Deze ontwikkelingen hebben vooral gezorgd voor wijzigingen op het gebied van teksten, contracten (op maat) en afspraken rond transparantie. Daarnaast is de gedragscode aangepast op basis van het document Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

 

Waar staat de Gedragscode Consument en Energieleverancier voor?

Energieleveranciers die zich hebben gecommitteerd aan de Gedragscode Consument en Energieleverancier geven aan dat zij;

  1. Consumenten altijd eerlijk een duidelijk zullen informeren.
  2. Tijdens het werven van nieuwe klanten consumenten op een eerlijke en goede manier benaderen.
  3. Consumenten zo goed mogelijk helpen tijdens het overstappen naar een andere energieleverancier.

Naast deze gedragslijnen staat er nog meer omschrijven in de gedragscode. Klik hier en bekijk de Gedragscode Consument en Energieleverancier.

 

Energie-Nederland

Door een contract aan te gaan met Energie-Nederland is het voor een energiebedrijf mogelijk om de Gedragscode Consument en Energieleverancier toe te passen. Energie-Nederland is de Federatie van Energiebedrijven in Nederland en behartigt de belangen van bijna alle energiebedrijven in Nederland. Daarnaast vertegenwoordigt Energie-Nederland alle energieproducten, energiehandelaren en leveringsbedrijven. Enkele speerpunten van Energie-Nederland zijn onder andere het versnellen met duurzame energie, nieuwe producten en diensten en naar een nieuwe marktdynamiek. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier worden door Energie-Nederland regels opgesteld waar de energieleveranciers aan moeten voldoen.

 

Punten gedragscode

De Gedragscode Consument en Energieleverancier stelt regels op waar de energieleverancier zich aan moet houden. Zo worden er regels opgesteld voor de verkoop buiten de verkoopruimte, zoals de verplichtingen voor de verkoopmedewerkers en de verkoopgesprekken. Ook worden er regels gegeven voor de telemarketing, bijvoorbeeld voor het werven van klanten en het gebruikt van telemarketing. Voor internet en e-mail worden regels opgesteld, zoals het naleven van de bepalingen uit de Code Verspreiding Reclame via E-mail van de Nederlandse Reclame Code. Er worden ook regels opgesteld voor het gebruik van advertenties en directe e-mail. Voor het opzeggen en beëindigen van een bestaande overeenkomst worden ook regels opgesteld, bijvoorbeeld het soepel laten verlopen van een wisseling van leverancier of het tijdig beëindigen van een overeenkomst. Over klachten wordt bijvoorbeeld gezegd dat een leverancier bijvoorbeeld binnen een bepaald termijn moet reageren op een klacht of dat de leverancier zich tot het uiterste inspant om klachten te herstellen. Ten slotte worden er regels geformuleerd voor de toepassing en inwerkingtreding van de gedragscode.

 

Energieleverancier die de gedragscode toepassen

Op dit moment wordt de Gedragscode Consument en Energieleverancier toegepast door het grootste deel van de energieleveranciers. Hierbij gaat het onder andere om energieleverancier die vallen onder de volgende bedrijven;

 

 


Energie vergelijken via Goedkope Energie en Gas.nl

Met onze energievergelijker kunt u eenvoudig de beste energie aanbiedingen vergelijken en overstappen naar goedkope energie. Stap ook over en ontvang een gratis tablet, korting op stroom of een leuk welkomstcadeau! Meer weten? Bekijk hier alle energie informatie pagina’s of bekijk hier de FAQ.

 

Energie expert bij GoedkopeEnergieenGas.nl | Website | + berichten

Mijn naam is Koen Verkerk. Ik ben de website GoedkopeEnergieenGas.nl in 2014 gestart om mensen bewuster te maken van het geld dat men kan besparen door af en toe een blik te werpen op hun energiezaken. In de bijna 10 jaar dat ik al blog via deze website heb ik al duizenden mensen geholpen met een overstap. Daarnaast heb ik honderden artikelen geschreven over relevante vraagstukken.

Ik schrijf momenteel dagelijks over ontwikkelingen binnen de energiemarkt. Zo weet ik alles van de huidige gasprijs. Ook weet ik van alles over de gemiddelde kosten voor gas water en licht. Daarnaast vertel ik u hoe u eenvoudig energie kunt en besparen en waar de beste acties van dit moment zijn. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw persoonlijke situatie en kunt u flink geld besparen.

In mijn vrije tijd sport ik graag. Ik hou onder andere van wielrennen en boksen. Daarnaast doe ik graag leuke dingen met vrienden en familie en drink ik graag een goed glas whisky.

Heeft u een vraag over iets wat ik heb geschreven? Of over uw persoonlijke energiesituatie? Neem dan contact met mij op via email. Voor vragen over een specifiek onderwerp kunt u ook in onze F.A.Q. terecht.

Ook te bereiken via

LinkedIn

Twitter

Inhoudsopgave