Consumentenmarkt energie langzaam aan steeds duurzamer

Uit het jaarlijks duurzaamheidsonderzoek van onder andere Greenpeace, Natuur & Milieu en de Consumentenbond blijkt dat de consumentenmarkt voor energie langzaam aan steeds verder verduurzaamt. Hiertegenover staat dat de zakelijke markt voor energie juist nog zeer afhankelijk is van vervuilende grijze stroom.

 

Jaarlijkse duurzaamheidsonderzoek

Tijdens het jaarlijkse duurzaamheidsonderzoek checken de organisaties energieleveranciers onder andere op investeringen, inkoop en de levering van stroom. Naast de traditionele ranking voor de consumentenmarkt hebben de partijen dit jaar ook de zakelijke markt onder de loep genomen. Uit de resultaten blijkt dat veel energieleverancier erg groen praten, maar op de zakelijke markt nog volop grijze stroom verkopen.

 

Particuliere aanbod iets groener

Uit het onderzoek blijkt dat de consumentenmarkt iets duurzamer is vergeleken met vorig jaar. Energieleveranciers scoorde gemiddelde een 6,3, dit is hetzelfde als vorig jaar maar twee grote energieleveranciers scoorde iets hoger. Zo steeds Nuon van een 4,7 naar een 6,0 en Essent van een 5,2 naar een 5,6. Hierdoor is het totale aanbod aan consumentenstroom iets duurzamer. Het gemiddelde cijfers binnen de zakelijke energiemarkt is een 4,5. Uit dit cijfer blijkt dat de zakelijke markt nog lang niet zo ver is als de consumentenmarkt.

 

Rapportcijfers consumentenmarkt

Binnen de consumentenmarkt is er een ruime selectie met koplopers die erg duurzaam opereren. Zo scoren easyEnergy, Energie VanOns, OM, Pure Energie, Qurrent en Vrijopnaam allemaal een 10. Daarnaast scoren ook Powerpeers (9,4), Vandebron (8,8), Greenchoice (8,7), Huismerk Energie (8,5) en Qwint (8,4) een ruime voldoende.

In de middenmoot van de consumentenmarkt vinden we het overgrote deel van de energiereuzen. Zo scoort Eneco een 7,2, Nuon een 6,0 en Essent een 5,6. De overige merken in de middenmoot zijn HVC Energie (7,4) en ServiceHouse (6,0).

De groep achterblijvers bestaat uit meer dan 10 energieleverancier die erg slecht scoren op het gebied van duurzaamheid. Van de grotere energieleveranciers scoren vooral Oxxio (4,8), ENGIE (3,8) en NLE (3,2) erg slecht. De lijst wordt afgesloten door Robin Energie, dat niet hoger scoort dan een 2,6 uit 10.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

 

Duurzaamheid energieleveranciers consumentenmarkt

 

Zakelijke energiemarkt blijft achter

Uit het onderzoek blijkt dat de zakelijke markt sterk achterblijft op het gebied van duurzaamheid. Zo scoort ruimschoots het grootste deel van de zakelijke energieleveranciers een onvoldoende. Momenteel bestaat de groep koplopers uit slechts 3 energieleveranciers; Pure Energie (10,0), Greenchoice (8,2) en Qwint (8,1). Naast deze groep zijn er 5 middenmoters die tussen de 5,0 en 6,8 scoren. Ook Nuon (5,7) en Eneco (5,4) vallen in deze groep. De groep achterblijvers bestaat uit meer dan 10 bedrijven waarvan sommige erg slecht scoren. Zo komt Essent niet verder dan een 4,8, ENGIE niet verder dan een 3,7 en Gazprom niet verder dan een 2,1.

 

Misleidend aanbod

Uit het duurzaamheidsonderzoek blijkt dat het huidige energieaanbod redelijk misleidend is. Zo adverteren veel energieleveranciers met windmolens, zonnepanelen en groene weide. Maar tegelijkertijd leveren ze veel grijze stroom aan bedrijven en instellingen. Daarnaast zijn ook veel investeringen nog lang niet zo duurzaam. Hierdoor scoren sommige energieleverancier die zich sterk focussen op duurzaamheid evengoed laag.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave