Conusmentenclaims zijn populairder dan ooit, zo is De Consumentenbond onlangs een grote claim gestart tegen Booking.com. Het feit dat claims populairder zijn geworden is ook opgevallen bij de verkeerde mensen, die hier gretig misbruik van willen maken.
Consumentenbond waarschuwt mensen voor Energieclaim.info
De Consumentenbond slaat alarm over misleidende reclame van Energieclaim.info. Hoewel het bedrijf zich voordoet als een organisatie die consumenten helpt bij het indienen van energieclaims, blijkt het in werkelijkheid uitsluitend persoonsgegevens te verzamelen. Deze gegevens worden vervolgens doorverkocht aan commerciële partijen. Energieclaim.info speelt hiermee in op het vertrouwen dat consumenten hebben in legitieme energieclaims. De Consumentenbond heeft de praktijken gemeld bij zowel de Autoriteit Consument & Markt als de Autoriteit Persoonsgegevens.
Energieclaim benadert consumenten per e-mail en verschijnt prominent in de Google-zoekresultaten bij de term ‘energieclaim’. Het bedrijf wekt de indruk dat consumenten zich kunnen inschrijven voor een massaclaim als zij ooit een variabel energiecontract hadden. Daarbij wordt gesuggereerd dat zij tot wel €10.000 kunnen terugkrijgen van hun energieleverancier.
Persoonsgegevens gebruiken voor verkooptrucs
Consumenten die zich aanmelden bij Energieclaim moeten hun persoonlijke gegevens achterlaten, waaronder e-mailadres en telefoonnummer. Vervolgens krijgen ze een overzicht met links naar legitieme claimorganisaties. Zelf onderneemt Energieclaim echter geen actie voor deze claims. In plaats daarvan worden de verzamelde gegevens verkocht aan telemarketingbedrijven, die vervolgens proberen om consumenten telefonisch een energiecontract aan te smeren.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: ‘Energieclaim speelt slim in op de actualiteit – een tactiek die we vaker zien bij malafide partijen. Ze doen niets voor consumenten, maar verdienen geld aan andermans werk, zoals de claims die wij zelf namens consumenten indienen.’
Ondoorzichtig en in strijd met de regels
Energieclaim verbergt in de kleine lettertjes van de privacyvoorwaarden en de FAQ dat het bedrijf persoonsgegevens verzamelt. Onderaan het aanmeldformulier staat in piepkleine tekst dat wie op ‘verzenden’ klikt, instemt met een eenmalig telefonisch aanbod. Toch worden ook consumenten die deze optie niet selecteren alsnog gebeld.
Sandra Molenaar: ‘De werkwijze is ronduit ondoorzichtig en in strijd met de regels. Daarom hebben wij melding gedaan bij de toezichthouders.’
Misleiding met nepreviews
Energieclaim overtreedt ook op andere punten de regels. Zo ontbreken op de website essentiële gegevens zoals contactinformatie en een KvK-nummer. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van verzonnen Trustpilot-scores en valse klantbeoordelingen. Zelfs Trustpilot waarschuwt op zijn eigen platform voor deze misleidende reviews van Energieclaim.
Websites offline na ophef
Na de meldingen en waarschuwingen van onder andere de Consumentenbond lijkt Energieclaim het hazenpad te hebben gekozen. De website is inmiddels offline en niet meer bereikbaar voor consumenten. Vermoedelijk werd de druk te groot en werd het de initiatiefnemers te heet onder de voeten. Hoewel de site offline is, blijft waakzaamheid geboden: vergelijkbare initiatieven kunnen onder een andere naam opnieuw opduiken.
Checklist: Is een claimorganisatie betrouwbaar?
Claimorganisaties schieten als paddenstoelen uit de grond, zeker bij actuele onderwerpen zoals energiecompensatie. Om te controleren of een claimorganisatie legitiem is, kun je op de volgende punten letten:
- Controleer registratie bij de KvK: Zoek het bedrijf op via kvk.nl. Een betrouwbare organisatie is ingeschreven met een duidelijk bedrijfsdoel en contactgegevens.
- Bekijk wie erachter zit: Kijk of er een duidelijke eigenaar of bestuur wordt genoemd. Als er geen namen of gezichten bij staan, is dat een waarschuwingsteken.
- Let op de contactgegevens: Een legitieme organisatie vermeldt een fysiek adres, e-mailadres en telefoonnummer op de website. Ontbreken deze? Dan is dat verdacht.
- Zoek naar reviews op onafhankelijke platforms: Bekijk recensies op websites zoals Trustpilot of Google. Let op: als alle reviews overdreven positief zijn of juist identiek klinken, kunnen ze nep zijn.
- Check of ze samenwerken met erkende partijen: Bekende claimorganisaties werken soms samen met consumentenorganisaties (zoals de Consumentenbond) of gespecialiseerde advocatenkantoren.
- Lees de privacyverklaring: Staat erin wat er met jouw gegevens gebeurt? Een betrouwbare partij gebruikt je gegevens uitsluitend voor de claim, niet voor verkoopdoeleinden.
- Google de naam + “ervaringen” of “klachten”: Vaak vind je via fora of nieuwsartikelen snel of mensen negatieve ervaringen hebben gehad.
Twijfel je? Neem contact op met een organisatie als de Consumentenbond of ACM ConsuWijzer. Zij kunnen je helpen inschatten of een partij betrouwbaar is.