Amsterdamse laadpalen productiever bij zonnig weer

Amsterdamse laadpalen productiever bij zonnig weer

Vanaf 7 mei zal een groot deel van de Amsterdamse laadpalen productiever zijn bij zonnig weer. Ongeveer een derde van de laadpalen, 456 in totaal, zal deze dag namelijk worden omgedoopt tot Flexpower-laadpalen door wethouder Dijksma. Deze modernere laadpalen zijn anders afgesteld waardoor deze tijdens uren waarbij er weinig vraag naar stroom is, of tijdens uren wanneer het zonnig is, meer stroom aanbiedt bij de aangesloten elektrische auto’s. Door het flexibelere en slimmer laden van elektrische auto’s moet de groeiende vraag naar stroom beter door het energienetwerk verwerkt kunnen worden.

 

Meer opbrengst, hogere vraag

Vraag en aanbod naar energie is sterk veranderd in de afgelopen jaren. Zo wordt er steeds meer stroom gevraagd, maar ook steeds meer opgewekt. Deze verandering zorgt voor een flinke uitdaging kijkend naar het energienetwerk. Zo stijgt de belasting tijdens piekuren met zo’n 2,5 tot 5 keer, iets wat een flinke belasting betekend voor het energienetwerk. Om deze reden wordt er steeds meer gekeken naar hoe men de vraag en het aanbod naar energie beter kan timen.

 

Flexpower

De Flexpower-laadpalen is een van de projecten op de boog van de gemeente Amsterdam. Door het ontwikkelen van slimmere laadpalen wil de gemeente in samenwerking met Vattenfall, netbeheerder Liander en innovatiecentrum ElaadNL de vraag naar stroom beter spreiden. Zo geven de laadpalen iets minder stroom af tijdens de piekuren, dit ligt ongeveer tussen 18:00 en 21:00 wanneer veel mensen thuis komen. Om dit te compenseren leveren de slimme laadpalen in de late uurtje juist meer stroom, wanneer de vraag toch laag is. Aangezien veel elektrische auto’s ’s nachts op de lader staan ondervinden de gebruikers hiervan geen hinder.

Naast een slimme laadpatroon gebruiken de Flexpower-laadpalen ook lokaal opgewekte energie om auto’s op te laden. Hierdoor hoeft deze energie het netwerk niet verder te belasten, waardoor het efficiëntere kan leveren.

Aanpassing laadpalen

Om van reguliere laadpalen een Flexpower-laadpaal te maken zijn er wel enkele wijzigingen nodig. Zo moet de capaciteit van de laadpaal worden verhoogt met ongeveer 40 procent. Om dit te realiseren worden de nieuwe laadpalen intern aangepast en vervolgens anders geprogrammeerd. Hierdoor krijgt de laadpaal een maximale doorlaatwaarde van 3×35 ampère in plaats van de traditionele 3×25 ampère. Dit zorgt er voor dat de laadpaal meer vermogen kan doorgeven, en dit ook nog een slimmer kan verdelen over diverse aangesloten auto’s. Hierdoor is het mogelijk om auto’s tot twee keer sneller op te laden (afhankelijk van het model auto).

Lees ook: Hoeveel kost een laadpaal voor een elektrische auto?

 

Vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s

Afgelopen week werd bekend gemaakt dat de gemeente Amsterdam per 2030 alle benzine- en dieselauto’s wil gaan weren. Dit betekent dat alleen nog elektrische auto’s in de stad welkom zijn. Met deze aanpassing wil de gemeente het verkeer uitstoot-vrij maken, waardoor de stad leefbaarder en milieuvriendelijker wordt. Om de inwoners te helpen bij de aanpassing is de gemeente van plan om subsidies en ontheffingen aan te bieden.

De gemeente wil het plan in stappen gaan uitvoeren. Dit betekent onder andere dat dieselpersonenauto’s ouder dan 15 jaar al vanaf volgens jaar niet meer binnen de ring A10 mogen komen. Daarnaast zullen per 2022 alle ov-bussen en touringcars die uitlaatgassen uitstoten worden verbannen. De Rai Vereniging, die de auto-industrie vertegenwoordigt, noemt het plan van Sharon Dijksma (Verkeer) ‘’Bizar’’. Zo zou deze stap voor armere gezinnen niet haalbaar zijn waardoor de stad Amsterdam alleen nog voor de ‘’rijken’’ wordt.

 

‘’Plannen wethouder Dijksma onhaalbaar’’

De plannen van wethouder Sharon Dijksma zorgen voor gepeperde reacties. Zo zou het plan om benzine- en dieselwagens per 2030 te weten niet haalbaar zijn. Volgens onder andere Donald Krieken, bestuurslid Liberaal Groen, is deze termijn veel te kort. Binnen minder dan 10 jaar is het gewoonweg niet mogelijk om meer dan 200.000 geregistreerde personenauto’s en de gehele pleziervaart te verduurzamen. Daarnaast zijn de kosten enorm hoog. Zo moeten alle bewoners over op nieuwe elektrische auto’s, moeten er tienduizenden laadpalen bijkomen en moet het hele energienetwerk op de schop. Iets wat volgens onder andere laadpalen-bedrijf Fastned technische zeer moeilijk haalbaar is.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave