Afnemers warmte ook recht op storingscompensatie

Wanneer een warmteleverancier meer dan vier uur geen warmte kan leveren moet het klanten compenseren. Dat blijkt uit een gepubliceerde bindende gedragslijn van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bij storingen die meer dan drie dagen van te voren zijn aangekondigd zal de vergoeding overigens niet gelden.

 

Compensatievergoeding

De nieuwe gedragslijn van de ACM werd opgesteld naar aanleiding van onduidelijkheid bij warmteklanten. Deze klanten vonden het onduidelijk of zij ook recht hebben op een compensatievergoeding tijdens storingen binnen het netwerk. Om dit uit te laten zoeken is er een handhavingsverzoek ingediend bij de ACM. Aan de hand van dit verzoek is een gedragslijn opgesteld om ook warmteklanten te compenseren wanneer er meer dan vier uur geen warmte geleverd kan worden.

 

Vergelijkbaar met energie en gas

De nieuwe regeling voor warmteklanten komt overeen met de huidige regeling voor afnemers van stroom en gas. Dit betekent dat warmteklanten zelf geen aanvraag hoeven te doen voor een vergoeding, maar dat deze automatisch wordt toegekend. Hierbij gaat het om een vergoeding van €35,00 bij een onderbreking van 4 tot 8 uur. Vervolgens zal er voor elke vier uur extra €20,00 toegevoegd worden aan de vergoeding. De warmteleverancier is verplicht deze vergoeding automatisch binnen 6 maanden met de klanten te verrekenen.

 

Onduidelijkheid

Het consumentenloket van de ACM kreeg de afgelopen tijd steeds meer vragen binnen omtrent de storingscompensatie bij warmtevoorzieningen. In 2016 ging dit om 34 vragen, in 2017 om 50 vragen en in 2018 om 100 vragen. Om te zorgen voor meer duidelijkheid heeft de ACM dit onderwerp opgepakt en nieuwe bindende regels opgesteld voor warmteleveranciers.

 

Zaak Eneco Warmte & Koude B.V.

Een andere belangrijke reden waarom de ACM nieuwe regels heeft opgesteld is een zaak tussen Eneco Warmte & Koude B.V. en bewoners van de woonwijk Plantage De Sniep II (Diemen). Deze bewoners hebben een klacht ingediend aangezien er diverse storingen waren aan het warmtenet tussen januari en maar 2017. Ondanks deze storingen was er geen enkele compensatie vanuit Eneco, waarmee de bewoners vinden dat het de Warmtewet heeft overtreden. Op basis hiervan hebben de bewoners de ACM gevraagd op te treden tegen Eneco.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave