De afgelopen maanden ontving de ACM opnieuw honderden meldingen over de telefonische verkoop van thuisbatterijen. Deze keer ging het om oneerlijke verkooppraktijken door Opslagplan. Uit deze klachten blijkt dat consumenten zich misleid voelen bij de aanschaf en vaak duizenden euro’s moeten betalen om van de koop af te komen. Belangrijk om te weten: thuisbatterijen vallen níet onder ‘maatwerkproducten’. Bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur hebben consumenten daarom altijd het recht om binnen 14 dagen kosteloos en zonder opgaaf van reden het contract te annuleren.
Zogenaamd vrijblijvende offerte blijkt koopovereenkomst
Opslagplan laat mensen tijdens een verkoopgesprek een digitale handtekening zetten, zogenaamd voor een vrijblijvende offerte of een afspraak voor een adviesgesprek thuis. Volgens gedupeerden blijkt echter pas achteraf dat zij in werkelijkheid een koopovereenkomst hebben ondertekend voor een thuisbatterij van €15.000 tot €20.000. Wie vervolgens van de aankoop wil afzien, krijgt van het bedrijf te horen dat er een annuleringsvergoeding van duizenden euro’s betaald moet worden.
Verdere misleiding door Opslagplan
Opslagplan beweert dat consumenten de koopovereenkomst niet kunnen ontbinden omdat het zou gaan om een ‘aanbod op maat’. Dat klopt niet. Bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur hebben consumenten altijd het recht om binnen 14 dagen kosteloos en zonder opgaaf van reden het contract te annuleren. Alleen voor écht maatwerk, dat speciaal voor een consument wordt vervaardigd, geldt een uitzondering. Thuisbatterijen vallen daar niet onder, omdat deze in bulk worden geproduceerd en niet individueel op maat worden gemaakt.
Opslagplan reviews
Als we kijken naar het Trustpilot profiel van Opslagplan dan blijkt ook al dat alle klanten zeer ontevreden zijn. Het bedrijf heeft een zeer lage waardering, een TrustScore rond 1,5 uit 5 op basis van ongeveer 200 reviews. Het overgrote deel zijn 1-ster beoordelingen. Veel mensen klagen over:
- Misleiding bij verkoop: Veel meldingen dat “vrijblijvende offerte/afspraak” in praktijk een koopcontract bleek (vaak €15.000–€20.000).
- Agressieve opvolging: Klanten beschrijven intimiderende belletjes, dreigen met deurwaarder of annuleringskosten als zij willen annuleren.
- Identiteitsverwarring: Een deel zegt dat bellers zich voordoen als (of linken aan) energiebedrijven.
- Moeilijk bereikbaar: Klanten melden problemen met contactgegevens en terugbellen vanaf wisselende 06-nummers.
Werkwijze Opslagplan
Opslagplan staat niet geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en is telefonisch, per e-mail en via de website niet bereikbaar. Uit meldingen van consumenten blijkt dat verkopers niet duidelijk maken dat zij een koopcontract laten ondertekenen, noch dat dit contract binnen 14 dagen kosteloos kan worden ontbonden. Sommige consumenten geven aan dat Opslagplan de indruk wekt dat een thuisbatterij dankzij een subsidie gratis kan worden verkregen. Wanneer klanten vervolgens aangeven van de koop af te willen zien, lijkt dit in eerste instantie geen probleem. Later worden zij echter teruggebeld en te horen gekregen dat dit alleen kan tegen betaling van een ‘annuleringsvergoeding’ van duizenden euro’s, of door akkoord te gaan met de aankoop van een goedkopere batterij.
Adviezen van de ACM
De aanschaf van een thuisbatterij is een complexe beslissing. U moet bijvoorbeeld bepalen welke opslagcapaciteit u nodig heeft en of u de batterij wilt gebruiken om te handelen op de groothandelsmarkt voor elektriciteit. Bovendien zijn de financiële opbrengsten onzeker. Zo’n beslissing neemt u niet tijdens een onverwacht telefoongesprek. De ACM adviseert u daarom om ongevraagde verkoopgesprekken direct te beëindigen en op te hangen.
Gaat u toch in gesprek? Zet dan geen digitale handtekening en neem het gesprek op met uw telefoon. Zo kunt u het later terugluisteren en beschikt u over bewijs van wat er is afgesproken.
Bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur heeft u altijd het recht om binnen 14 dagen kosteloos het contract te ontbinden. Bent u tijdens het verkoopgesprek niet goed gewezen op dit recht, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd naar 1 jaar. Bent u tijdens het gesprek misleid – bijvoorbeeld doordat u verkeerde of onvolledige informatie kreeg – dan kunt u het contract vernietigen. In dat geval vervalt de overeenkomst volledig, alsof deze nooit heeft bestaan.
Op ACM ConsuWijzer vindt u praktische adviezen en voorbeeldbrieven om de aankoop van een thuisbatterij te annuleren of een koopcontract te vernietigen.
Meerdere bedrijven onder de loep
De ACM heeft al vaker gewaarschuwd voor misleidende verkooppraktijken rond thuisbatterijen en onderzoekt momenteel de werkwijze van meerdere bedrijven. Omdat in korte tijd honderden meldingen binnenkwamen over Opslagplan, brengt de toezichthouder nu een specifieke waarschuwing voor dit bedrijf naar buiten. De ACM zet haar onderzoek naar telefonische verkoop van thuisbatterijen voort en roept consumenten op om klachten te blijven melden bij ACM ConsuWijzer.